Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΑΠΟΨΕΙΣ

/

«Οι μανδαρίνοι των μνημονίων έριξαν τον σμηναγό»

«Οι μανδαρίνοι των μνημονίων έριξαν τον σμηναγό»

Του Κυριάκου Σκιαθά, εκπαιδευτικού-συγγραφέα

Στον «ακήρυχτο πόλεμο» των παραβιάσεων που διεξάγεται στο Αιγαίο τις τελευταίες τέσσερεις δεκαετίες με ευθύνη της γειτονικής χώρας, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία αναγκάζεται καθημερινά να απαντά με απογειώσεις μαχητικών αεροσκαφών για αναγνώριση και αναχαίτιση. Την ώρα που η χώρα χρειάζεται κάθε ευρώ για να ξεπεράσει την κρίση, ξοδεύονται περίπου 20.000.000 ευρώ ετησίως για καύσιμα, συντήρηση αεροσκαφών και ανταλλακτικά, επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών και λειτουργικά έξοδα των μονάδων στις οποίες υπάγονται τα μαχητικά. Ένα κόστος το οποίο αυξάνεται πολλαπλάσια όταν υπάρχουν πτώσεις μαχητικών. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι στις χιλιάδες αναχαιτίσεις και στις αερομαχίες που γίνονται όλα αυτά τα χρόνια χάνονται ανθρώπινες ζωές, κάτι που υπερβαίνει το οποιοδήποτε κόστος. Οι αμειβόμενοι με ψίχουλα «Μαχητές του Αιγαίου» μπορούν να βρεθούν στον άλλο κόσμο από ένα «χαμένο δευτερόλεπτο» στο πηδάλιο των μαχητικών. Οι πιλότοι μας πετούν με μεγάλη ταχύτητα κάτω από δύσκολες συνθήκες χαμηλής ορατότητας, μέσα σε νέφωση, τη νύχτα πραγματοποιώντας επικίνδυνους ελιγμούς. Τρανό παράδειγμα η απώλεια του σμηναγού Γιώργου Μπαλταδώρου το πρωί της Πέμπτης 12 Απριλίου 2018 ύστερα από αναχαίτιση τούρκικων μαχητικών πάνω από τη Μυτιλήνη.

Ειδικοί εκτιμούν ότι ο τραγικός θάνατος του Έλληνα ιπτάμενου οφείλεται, σε απώλεια προσανατολισμού και απώλεια αίσθησης του ορίζοντα, κάτι που συμβαίνει συχνά στους πιλότους μαχητικών, οι οποίοι υφίστανται επιταχύνσεις πολλών G κατά τη διάρκεια επίπονων ελιγμών στον αέρα. Χωρίς όμως να αποκλείουν και το ενδεχόμενο να παρουσίασε το σύγχρονο Mirage 2000-5 ξαφνικό πρόβλημα. Η δύσκολη 40λεπτη πτήση του σμηναγού και η κούρασή του αποτελεί, σύμφωνα πάντα με τους ειδικούς, μια λογική εξήγηση για την αδυναμία κατάλληλου χειρισμού την κρίσιμη στιγμή που οδήγησε στο τραγικό του τέλος.

Η καταπόνηση ανθρώπων και μηχανών στα χιλιάδες μίλια αναχαιτίσεων και αερομαχιών για την προάσπιση της εδαφικής ακεραιότητας στα μνημονιακά χρόνια αποτελεί μια απροσπέλαστη πραγματικότητα για την ηγεσία της πολεμικής Αεροπορίας. Τα μνημόνια που επιβλήθηκαν όχι μόνο έβαλαν χέρι στους ήδη χαμηλούς μισθούς των «αετών» του Αιγαίου αλλά περιόρισαν και την επιχειρησιακή τους ικανότητα. Μειώθηκαν εβδομαδιαίως στο μισό από 25 σε 15 (ποσοστό 40%) οι ώρες εκπαίδευσης των πιλότων. Επιπροσθέτως το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ακολουθώντας μνημονιακή οικονομική πολιτική προχώρησε σε μικρότερη στελεχιακή παραγωγή στην Πολεμική Αεροπορία μειώνοντας δραματικά τους εισακτέους στην περιζήτητη Σχολή Ικάρων (17127 μόρια η βάση εισαγωγής των Ιπτάμενων για το 2017 στη Γενική Σειρά και 18948 μόρια για τους Μηχανικούς), όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα για τη δεκαετία 2008-2017

Το 2011 δεύτερο έτος εφαρμογής του Μνημονίου 1 (Μάϊος 2010) οι θέσεις εισακτέων στους Μηχανικούς ήταν λιγότερες κατά 14 (μείωση 26,92%). Το 2012 έτος υπογραφής και εφαρμογής του Μνημονίου 2 (Φεβρουάριος 2012) η Σχολή Ικάρων [Σ.Ι.] υπέστη τη μεγαλύτερη πτώση εισακτέων. Οι θέσεις στους Ιπτάμενους από 98 το 2011 μειώθηκαν στους 58, δηλαδή 40 λιγότεροι (μείωση 40,82%), ενώ στους Μηχανικούς σε συνέχεια με το 2011 μειώθηκαν ακόμα 20 θέσεις (μείωση 52,63%). Συνολικά στις δυο ειδικότητες εισήχθησαν 60 λιγότεροι (μείωση 44,12%). Το 2013 στους Μηχανικούς δόθηκαν μόνο 10 θέσεις (τις λιγότερες της δεκαετίας μαζί με το 2017). Το 2015 που υπογράφηκε το Μνημόνιο 3 (Αύγουστος 2015) οι θέσεις των εισακτέων στη Σ.Ι μειώθηκαν ακόμα περισσότερο. Από τις 58 το 2012 στις 40 για τους Ιπτάμενους και μόνο 16 για τους Μηχανικούς (συνολική μείωση 26,32%). Το 2015 οι Σ.Ι. δέχτηκε μόνο 40 Ιπτάμενους, 58 λιγότερους σε σχέση με το 2010 (μείωση 59,18%). Το 2017, 8η μνημονιακή χρονιά στη Σ.Ι., οι προσφερόμενες θέσεις ήταν μόνο 58, (48 Ιπτάμενοι και 10 Μηχανικοί), δηλαδή 92 λιγότεροι εισακτέοι από το 2010 (μείωση 61,33%) που πρωτοεφαρμόστηκε Μνημόνιο στην Ελλάδα. Νούμερα - ποσοστά που ζαλίζουν αλλά και περιγράφουν με τον καλύτερο τρόπο την αποστελέχωση της Σχολής Ικάρων.

Ύστερα απ’ αυτό το αριθμητικό ταξίδι στο σύγχρονο στελεχιακό δυναμικό της Σχολής, ποιος απ’ όλους αυτούς τους μανδαρίνους των υπουργείων, που κάθονται στα γραφεία τους μπορούν να δώσουν εξηγήσεις στα δυο ανήλικα παιδιά του άτυχου σμηναγού; Ποια αναγκαιότητα ήθελε τον αεροπόρο πατέρα τους να βρίσκεται επιφυλακή τις μέρες του Πάσχα στη βάση της Σκύρου; Τι έφταιξε και χάθηκε στα νερά του Αιγαίου επιστρέφοντας καταπονημένος από αναχαίτιση των τουρκικών μαχητικών στη Μυτιλήνη; Πώς έπεσε ένα υπερσύγχρονο αεροπλάνο του οποίου μια ώρα πτήσης κοστίζει περίπου 12.000 ευρώ, δώδεκα φορές σχεδόν περισσότερο από το μηνιαίο μισθό του πατέρα τους, που σύμφωνα με τα γραφόμενα, έφτανε τα 1180 ευρώ;

Εν κατακλείδι, επειδή πλέον οι τουρκικές παραβιάσεις είναι καθημερινό φαινόμενο, η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να αυξήσει αμέσως από το ακαδημαϊκό έτος 2018-2019 τις θέσεις των εισακτέων στη Σχολή Ικάρων εξοικονομώντας πόρους από άλλες αχρείαστες προσλήψεις στο δημόσιο τομέα. Μία τέτοια ενέργεια θα κινούνταν στη σωστή κατεύθυνση για την εν μέρει επίλυση του προβλήματος.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

* Τα κείμενα που φιλοξενούνται στη στήλη «Απόψεις» του thebest.gr απηχούν τις απόψεις των συγγραφέων και όχι του portal.

Απόψεις