Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

/

Oικογενειακές επιχειρήσεις: Oι δυσκολίες, τα πλεονεκτήματα και το «αγκάθι» της διάδοχης κατάστασης

Oικογενειακές επιχειρήσεις:  Oι δυσκολίε...

Ενδιαφέρουσα εκδήλωση στο πλαίσιο του 20ου Forum Ανάπτυξης – Money Show Πάτρας 2017

«Χωρίς οικογενειακές επιχειρήσεις δεν υπάρχει δημιουργία». Αυτή ήταν μία από τις ενδιαφέρουσες επισημάνσεις που έγιναν στη διάρκεια της εκδήλωσης του Ελληνικού Συνδέσμου Νέων Επιχειρηματιών Δυτικής Ελλάδας και του AISEC Πάτρας στο πλαίσιο του 20ου Forum Ανάπτυξης – Money Show Πάτρας 2017. Το θέμα ήταν οι οικογενειακές επιχειρήσεις και έγινε προσέγγιση πολλών πτυχών της λειτουργίας τους και της προσφοράς τους στην οικονομία.

Πρώτος ομιλητής ήταν ο Διευθύνων Σύμβουλος της DUR A.E. Θεόδωρος Δούρος, ο οποίος ανέφερε  ότι στην Ελλάδα το 99% των μικρών επιχειρήσεων είναι οικογενειακές και προσέγγισε το ζήτημα της διάδοχης κατάστασης, το οποίο χαρακτήρισε από τα πιο δύσκολα.

Όπως επεσήμανε το 85%  των οικογενειακών επιχειρήσεων το θεωρεί ως το σημαντικότερο θέμα, διαπιστώνει όμως πως η συντριπτική πλειοψηφία δεν το  αντιμετωπίζει  με την απαραίτητη σοβαρότητα. «Χρειάζεται να φτάνουμε   στη διαδικασία της διαδοχής όχι ξαφνικά, αλλά μέσα από προσυμφωνημένα βήματα μεταξύ παιδιού και γονιού». Ο κ. Δούρος επίσης έθιξε  τα «αγκάθια» που υπάρχουν στη διαδικασία αλλαγής σκυτάλης στο πλαίσιο μιας οικογενειακής επιχείρησης .
Όπως είπε χαρακτηριστικά «δεν πρέπει ούτε να μηδενίζουμε τον ρόλο του δημιουργού, ούτε να απομειώνουμε τον ρόλο του συνεχιστή». Απευθυνόμενος στους νέους, τους προέτρεψε να μη φοβούνται να παίρνουν ρίσκα . «Μόνο από την αποτυχία θα μάθετε», είπε.

Ο Τρύφωνας Παπαδόπουλος της  «softexperia.com», ο οποίος «ανδρώθηκε» στην οικογενειακή επιχείρηση στον τομέα του ενδύματος, αναφέρθηκε στα υπέρ και τα κατά μιας οικογενειακής επιχείρησης. Στην πρώτη κατηγορία ενέταξε τη δημιουργικότητα την ευελιξία, την οικειότητα, την αμεσότητα και το περιβάλλον. Στα αρνητικά συμπεριλαμβάνει την ανοχή, την αναβολή, τη συνήθεια, τη σύγκρουση, την κρίση, τη διαδοχή, την αλλαγή και τη διάρκεια.

Αναφερόμενος στη  συμβολή των μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων υποστήριξε πως «οι μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις έχουν δυνατότητες που δεν διαθέτουν οι μικρές τοπικές επιχειρήσεις. Εκτελούν όμως σημαντικές οικονομικές λειτουργίες» συμπληρώνοντας ότι «μελέτες έχουν δείξει ότι η επίδραση των χρημάτων που δαπανώνται σε μια τοπική επιχείρηση είναι δύο ως τέσσερις φορές μεγαλύτερη για την τοπική οικονομία από την επίδραση του ίδιου ποσού όταν ξοδεύεται σε μια μεγάλη αλυσίδα».

Ο Γιώργος Ευστρατιάδης, της «Υδάτωρ Α.Ε.» με χιουμοριστική διάθεση παρουσίασε τα βασικά χαρακτηριστικά μιας οικογενειακής επιχείρησης, λέγοντας πως «οι προσλήψεις απαιτούν τουλάχιστον πέντε συνεντεύξεις,  υπάρχουν τουλάχιστον τρία αφεντικά», ενώ  «η θυγατέρα του ιδρυτή εργάζεται στο marketing ή στο λογιστήριο» και «το πλάνο διαδοχής περιλαμβάνει πάντα τον πρωτότοκο».

Η Έφη Σιαΐνη, Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Νέων Επιχειρηματιών Δυτικής Ελλάδας ανέφερε ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μικρών επιχειρήσεων είναι οικογενειακές και άνω του  75% των ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων, εν μέσω κρίσης, διατηρεί την αισιοδοξία για το μέλλον.

«Μέσα στην κρίση οι οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να πάνε ένα βήμα παραπέρα, να κάνουν μεγαλύτερη προσπάθεια, να μειώσουν τα κόστη τους, να δουλέψουν πολλές φορές με πολύ λιγότερους μισθούς ή και χωρίς χρήματα για κάποιο διάστημα, ώστε να μη διαλυθεί η επιχείρηση».

Εκτός από το ζήτημα της διαδοχής θα έπρεπε επίσης να τις απασχολεί και το ζήτημα της ανεύρεσης ταλέντων κι εκτός της οικογένειας,  πρόσθεσε η κ. Σιαΐνη λέγοντας πως στην Ευρώπη το 43% το θεωρεί τη μεγαλύτερη πρόκληση, ώστε να  δοθεί νέα πνοή και να εξασφαλιστεί η συνέχιση της επιχείρησης, ενώ στην Ελλάδα αυτό κατατάσσεται στην τέταρτη θέση με ποσοστό 28%».

Ο  Βαγγέλης Ντομπρόζης , Πρόεδρος της «Aiesec» Πάτρας , εξήγησε ότι η «Aiesec» είναι ο μεγαλύτερος παγκόσμιος οργανισμός, που αναπτύσσει την ηγετικότητα των νέων μέσα από ανταλλαγές και εμπειρίες ομάδας. Η ανάπτυξη της ηγετικότητας στους νέους επιδιώκεται πρακτικά μέσα από τρία προγράμματα. «Μέσω αυτών των προγραμμάτων προσπαθούμε να αναπτύξουμε και τις επιχειρήσεις και τους νέους ανθρώπους» .

Στο βήμα κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης κλήθηκε και ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας Πλάτωνας Μαρλαφέκας, ο οποίος μίλησε για την εμπειρία της δικής του οικογένειας και τη «LUX».

«Ο πατέρας μας  είχε στη δουλειά από πολύ μικρούς. Τελείωναν τα σχολεία για εμάς οι διακοπές ήταν το εργοστάσιο. Έχουμε περάσει όλοι μας από όλες σχεδόν τις θέσεις.  Έχουμε κάνει διανομή, πωλήσεις, φορτώματα, ξεφορτώματα. Ωστόσο, όταν ο πατέρας μας το 1989 ήταν σε ηλικία συνταξιοδότησης, σε μια ημέρα δεν ξαναμπήκε στη δουλειά. Και το λέω τύχη αυτό γιατί δεν είχαμε προβλήματα του τύπου “το κάνεις , δεν το κάνεις σωστά”. Οφείλω να πω όμως ότι εκείνη τη στιγμή ο πατέρας μας θυσιάστηκε.

Μεγάλωσε μόνο με τη δουλειά και δεν είχε, ούτε χόμπι, ούτε κάτι άλλο και η ψυχολογία του επηρεάστηκε. Μετά από 2-3 χρόνια άρχισαν τα προβλήματα υγείας. Είναι δύσκολη για κάθε οικογενειακή επιχείρηση η αλλαγή γενιάς και χρειάζεται την πιο σοβαρή προσέγγιση από οποιαδήποτε άλλη επένδυση μπορείς να κάνεις στην εταιρεία σου».

Παρέμβαση έκανε και ο επιχειρηματίας και πρώην Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαΐας Νίκος Δούρος, ο οποίος συνεχάρη τον διοργανωτή του Forum Παναγιώτη Γιαλένιο, αλλά και τους ομιλητές της εκδήλωσης, επισημαίνοντας ότι «οι οικογενειακές επιχειρήσεις αποτελούν το κύτταρο όλων των μεγάλων επιχειρήσεων» και πως «οι εκπρόσωποι των οικογενειακών επιχειρήσεων πρέπει να προσφέρουν στα κοινά».

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr