Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

Πάτρα: Παρουσιάζεται απόψε το βιβλίο του Γιώργου Καραμπελιά για το Δημοτικό τραγούδι

Πάτρα: Παρουσιάζεται απόψε το βιβλίο του...

Την Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου

Οι Εναλλακτικές Εκδόσεις και το βιβλιοπωλείο Πρωτοπορία παρουσιάζουν την Παρασκευή 29 Σεπτεμβρίου στις 20.00 το βιβλίο του Γιώργου Καραμπελιά: «Το Δημοτικό Τραγούδι. Αποτύπωση της ιδιοπροσωπίας του νεώτερου ελληνισμού».

Για το βιβλίο θα μιλήσουν:

Αλέξης Γκλαβάς, ερευνητής-ραδιοφωνικός παραγωγός,

Στάθης Σταυρόπουλος, σκιτσογράφος – δημοσιογράφος,

Κωνσταντίνος Γιωτσόπουλος, ιστορικός-εκπαιδευτικός (Εκπαιδευτήρια Αναγέννηση)

και ο συγγραφέας Γιώργος Καραμπελιάς

Θα ακολουθήσει δημοτικό μουσικό πρόγραμμα


Γλῶσσα δὲ σ’ ἔχω γιὰ σπαθί, δὲ σ’ ἔχω γιὰ τουφέκι,

Σ’ ἔχω νὰ κλαῖς τὸ δίκιο σου, νὰ κλαῖς τὸ μερτικό σου

Το γεγονός πως, σήμερα, σε μια εποχή καθολικής παρακμής του ελληνισμού, ενισχύεται –επί τέλους– το ενδιαφέρον για το δημοτικό τραγούδι, και όχι μόνο ως κείμενο αλλά και ως μουσική, τραγούδι και χορός, από ένα αυξανόμενο τμήμα των νέων, ενώ πολλαπλασιάζονται και πάλι οι σχετικές μελέτες, δεν αποδεικνύει μόνο τη διαχρονική αξία του αλλά καταδεικνύει πως, όταν ένας πολιτισμός, όταν ένα έθνος αγγίζει κυριολεκτικά τα όρια της επιβίωσής του, τότε «επιστρέφει», βυθίζεται στα βαθύτερα στρώματα της ταυτότητάς του για να βρει ίσως τη δύναμη μιας ανάτασης, και πάλι.

Το δημοτικό τραγούδι, σε αντίθεση με πολλές τρέχουσες «απομυθοποιητικές» αποδομητικές θεωρίες, που επιθυμούν να το αντιμετωπίσουν ως «ένα μόνο τραγούδι», αποτελεί εν τέλει, σύμφωνα με τον Χρήστο Μαλεβίτση, «το περιεχόμενο της συνειδήσεως του ελληνικού λαού. Δηλαδή, είναι ο τρόπος που ο ελληνικός λαός έχει είδηση του κόσμου.» Εξάλλου, όπως τονίζει ο Γιώργος Σεφέρης: «Μπο­ρού­με να κά­νου­με πολ­λές πι­κρές πα­ρα­τη­ρή­σεις πά­νω στην ά­βυσ­σο που μπο­ρεί κά­πο­τε να χω­ρί­σει τους μορ­φω­μέ­νους και τους καλ­λι­ερ­γη­μέ­νους α­πό τη φω­νή της ζω­ής, ό­ταν σκε­φτού­με πως για πολ­λούς αι­ώ­νες ο μό­νος πραγ­μα­τι­κός ποι­η­τής που έ­χει το Γέ­νος εί­ναι ο α­νώ­νυ­μος και α­ναλ­φά­βη­τος λα­ός…» ενώ ο Γκαίτε χαρακτήριζε το δημοτικό τραγούδι χωρίς  προηγούμενο στην ποιητική παραγωγή ολόκληρης  της Ευρώπης

Το δημοτικό τραγούδι, αποδίδει με τον πιο ολοκληρωμένο τρόπο, τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής ιδεολογίας, το «συναμφότερον» του εθνικού μας χαρακτήρα σε όλες του τις εκφράσεις. Ενός εθνικού χαρακτήρα που έχει διαμορφωθεί σε μια πορεία τριών χιλιάδων χρόνων, τουλάχιστον, μέσα από περιπέτειες, μεταπτώσεις και αλλαγές, που δεν έχει ίσως γνωρίσει κανένας άλλος ιστορικός λαός: από το ζενίθ της κλασικής αρχαιότητας και της φιλοσοφίας, στη διαμόρφωση ενός οικουμενικού πολιτισμού στην κατάρρευση των Αλώσεων, στην αναγέννηση του ’21, στο ναδίρ της σημερινής παρακμής.

Και το δημοτικό τραγούδι δεν είναι μόνο ένα κάλεσμα σε αντίσταση:

Ἄλλοι παινᾶνε τὸν πασᾶ καὶ ἄλλοι τὸ βεζίρη,
μά ’γὼ παινάω τὸ σπαθὶ τὸ τουρκοματωμένο,
τό ᾿χει καμάρι ἡ λεβεντιά, κι ὁ κλέφτης περηφάνεια...

Αλλά και μια απίστευτου ποιητικού βάθους, αναφορά στη δύναμη του έρωτα

Κόκκιν᾿ ἀχείλι φίλησα κι ἔβαψε τὸ δικό μου
Καὶ στὸ μαντήλι τό ’συρα κι ἔβαψε τὸ μαντήλι
Καὶ στὸ ποτάμι τό ’πλυνα κι ἔβαψε τὸ ποτάμι 
Κι ἒβαψ᾿ ἡ ἄκρη τοῦ γιαλοῦ κι ἡ μέση τοῦ πελάγου
Κατέβη ὁ ἀϊτὸς νὰ πιεῖ νερὸ κι ἔβαψαν τὰ φτερά του
Κι ἒβαψ᾿ ὁ ἥλιος ὁ μισὸς καὶ τὸ φεγγάρι ἀκέριο.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture