Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

/

Κτηνιατρικός: Επικίνδυνα κενά στον έλεγχο των τροφίμων - Αφαιρούν ελέγχους από την Κτηνιατρική Υπηρεσία με τη νέα συμφωνία

Κτηνιατρικός: Επικίνδυνα κενά στον έλεγχ...
Μακρυγένη Ελευθερία
[email protected]

Τι λέει στο thebest.gr η Πατρινή Πρόεδρος του Πανελλήνιου Κτηνιατρικού Συλλόγου Αθηνά Τραχήλη

Τον προβληματισμό και την ανησυχία της  για  τη δημιουργία επικίνδυνων κενών στον έλεγχο των τροφίμων  από το στάδιο της  παραγωγής,  ως της κατανάλωσης, εκφράζει η Πρόεδρος του Πανελληνίου Κτηνιατρικού Συλλόγου Αθηνά Τραχήλη, μιλώντας στο thebest.gr.  Όπως επισημαίνει,  στη νέα συμφωνία που κυβέρνησης-δανειστών, προβλέπεται η αφαίρεση αρμοδιοτήτων ελέγχου από την Κτηνιατρική Υπηρεσία,  χωρίς προς το παρόν να αναφέρεται σε ποιους φορείς θα ανατεθούν οι έλεγχοι αυτοί.

Η κ. Τραχήλη εξηγεί στο thebest.gr  ότι  ούτως ή άλλως με το υπάρχον πλαίσιο η διαδικασία ελέγχου  των τροφίμων είναι πολυδαίδαλη και κατακερματισμένη. Με τις αλλαγές που προωθούνται, με πρόβλεψη να εφαρμοστούν από 1η Ιουλίου 2017, θα προκληθεί μεγαλύτερος κατακερματισμός και διαβλέπει κινδύνους για τη δημόσια υγεία. «Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να δημιουργηθεί μια ενιαία  ανεξάρτητη αρχή, όπως σε όλες τις προηγμένες χώρες, που να ελέγχει από τον στάβλο μέχρι το τελικό προϊόν που φτάνει στο πιάτο του καταναλωτή»

Για το ζήτημα ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος έστειλε επιστολή στον Υπουργό  Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, την οποία κοινοποίησε  στον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλη Αποστόλου και στον Αναπληρωτή Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Τσιρώνη,  η οποία έχει ως εξής:

“Σύμφωνα με το ισχύον σύστημα αδειοδότησης, για κάθε επιχείρηση τροφίμων του ΠΔ 79/2007 απαιτούνται άδεια εγκατάστασης και άδεια ίδρυσης από τις Δ/νσεις Ανάπτυξης και άδεια ίδρυσης και άδεια λειτουργίας από τις αρμόδιες κτηνιατρικές αρχές. Στο σχέδιο Νόμου «Συνταξιοδοτικές διατάξεις Δημοσίου και τροποποίηση διατάξεων του ν. 4387/2016, Μέτρα εφαρμογής των δημοσιονομικών στόχων και μεταρρυθμίσεων, Μέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθμίσεις, Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018-2021 και λοιπές Διατάξεις» αναφέρεται ότι οι δύο πρώτες άδειες αντικαθίστανται από τη διαδικασία της γνωστοποίησης. Με άλλα λόγια, οι κτηνιατρικές υπηρεσίες θα δέχονται αιτήσεις έγκρισης μετά την τοποθέτηση εξοπλισμού κ.λπ, γεγονός που καθιστά, αν όχι αδύνατη, τουλάχιστον ιδιαίτερα δύσκολη την τροποποίηση σε εγκαταστάσεις που δεν είναι σύμφωνες με την προβλεπόμενη νομοθεσία. 
Επιπλέον, η Γενική Δ/νση Βιώσιμης Ζωικής Παραγωγής και Κτηνιατρικής παύει να έχει υπό την εποπτεία της τον τεμαχισμό και τυποποίηση κρέατος, τα παρασκευασμάτα κρέατος, την ψύξη κατάψυξη κρέατος, τις καθετοποιημένες μονάδες κρέατος, τα σαλιγκάρια και βατραχοπόδαρα, την τυποποίηση και συσκευασία αυγών, τα αυγοπροϊόντα, την τυποποίησης μελιού, τις ψυκτικές αποθηκές. Η παραπάνω μεταφορά αρμοδιοτήτων δεν προκύπτει από καμία υποχρέωση απέναντι στους δανειστές και δεν είναι δυνατή η κατανόηση μιας τέτοιας λογικής.


Στην δε τροποποίηση του άρθρου 5 λείπει η επιτόπια επιθεώρηση στα μικρά σφαγεία, η οποία και απαιτείται 
Ήδη στην χώρα μας ο έλεγχος τροφίμων είναι κατακερματισμένος (ΥΠΠΑΤ, ΕΦΕΤ, ΕΛΓΟ - ΔΗΜΗΤΡΑ, ΧΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ) με αποτέλεσμα να είναι δαιδαλώδης και συνήθως πλημμελής. Οι παραπάνω ρυθμίσεις φέρουν επιπλέον κατακερματισμό και αφήνουν στις κτηνιατρικές υπηρεσίες μόνο την έγκριση λειτουργίας σφαγείων, επιχειρήσεων αλιευμάτων και νωπού γάλακτος. Για άλλη μια φορά θα υπάρξουν ασυντόνιστες ενέργειες και αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων με προφανή επιβάρυνση στην προστασίας της Δημόσιας υγείας.

Γιατί το τρόφιμο ως κοινωνικό αγαθό δεν πρέπει να αναφέρεται μόνο σαν γεωργικό/εμπορικό προϊόν, αλλά πρέπει να αποτελεί θέμα πρωτίστως ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ. Όλες οι διατροφικές κρίσεις (νόσος των τρελών αγελάδων, γρίπη των πτηνών, διοξίνες, αλογίσιο κρέας, κ.λπ.) ανέδειξαν την ανάγκη για ολιστική προσέγγιση της υγιεινή και της ασφάλειας των τροφίμων. Άλλωστε για να είναι ένα τρόφιμο υγιές και ασφαλές πρέπει να υπάρχει πλήρης ιχνηλασιμότητα από την παραγωγή του έως την κατανάλωση και αποτελεσματική επικοινωνία σε όλα τα στάδια παραγωγής.

Κατόπιν όλων των παραπάνω πρέπει:
• να προστεθεί στο άρθρο 5 η επιτόπια επιθεώρηση στα μικρά σφαγεία
• να αντικατασταθεί η παρ. 1 του άρθρου 5 που αναφέρεται σε καταχώρηση επιχειρήσεων τροφίμων αποκλειστικά από τις ΔΑΟΚ (γιατί δεν υπάρχουν παντού ΔΑΟΚ) και να προστεθεί «…στη ΔΑΟΚ ή στις Διευθύνσεις Κτηνιατρικής».
• να προστεθεί στο άρθρο η διάταξη ότι: “Για κάθε αίτηση που αφορά καταχώριση εγκατάστασης της παραγράφου ... πραγματοποιείται επιτόπιος έλεγχος στην εγκατάσταση από δύο (2) τουλάχιστον επισήμους Κτηνιάτρους των αρμοδίων Περιφερειακών Κτηνιατρικών Αρχών.”
• Στην τροποποίηση του άρθρου 6 η αρμόδια αρχή για έγκριση είναι η ΔΑΟΚ. Όπως όμως προαναφέρθηκε, δεν έχουν όμως όλες οι Περιφερειακές Ενότητες ΔΑΟΚ (π.χ. Θεσσαλονίκη). Σωστότερο θα ήταν να αντικατασταθεί η παράγραφος 1 του άρθρου 6 και να γραφτεί: «Κάθε υπόχρεη για έγκριση εγκατάσταση του άρθρου ... παράγραφος ... του παρόντος, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 4 παράγραφος 2 του Καν (ΕΚ) 853/2004, μετά την ολοκλήρωση κατασκευής της και την εγκατάσταση του εξοπλισμού αυτής υποβάλλει στην κατά τόπο αρμόδια ΔΑΟΚ ή στην αρμόδια Περιφερειακή Κτηνιατρική Αρχή, όπου ευρίσκεται, αίτηση για έγκριση».

Με εκτίμηση,
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΘΗΝΑ ΤΡΑΧΗΛΗ ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΑΙΟΣ

Η Αθηνά Τραχήλη

Η Αθηνά Τραχήλη

Η Αθηνά Τραχήλη

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Ειδήσεις