Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

BEST VIEW

/

ΠΗΓΑΜΕ ΣΤΟ PALAZZO REALE ΤΟΥ ΜΙΛΑΝΟΥ ΚΑΙ «ΧΟΡΤΑΣΑΜΕ» ΡΟΥΜΠΕΝΣ ΤΗΣ ΙΤΑΛΙΚΗΣ ΝΙΟΤΗΣ ΤΟΥ

ΠΗΓΑΜΕ ΣΤΟ PALAZZO REALE ΤΟΥ ΜΙΛΑΝΟΥ ΚΑΙ...
Μπακοπούλου Άντυ
[email protected]

Μεγαλείο χρωμάτων και μορφών

Παρά τις πλανεύτρες «σειρήνες» του luxury shopping,  με το που βρεθήκαμε στο Μιλάνο σπεύσαμε στην έκθεση-εικαστικό πειρασμό «Ρούμπενς και η γέννηση του μπαρόκ», η οποία εξαπλώνεται στον πρώτο όροφο του Palazzo Reale, ακριβώς δίπλα στο διάσημο Duomo με τις ορδές τουριστών. Και νιώσαμε τυχερές: απολαύσαμε συγκεντρωμένα μεγάλα αριστουργήματα του πιο «ιταλού» φλαμανδού ζωγράφου, που σημάδεψε την κλασική ευρωπαική ζωγραφική. Όπως άλλωστε σημειώνουν οι art experts: Ο Ρούμπενς καθόρισε την Ιταλία και η Ιταλία καθόρισε το Ρούμπενς.

Μιλάμε για μια έκθεση που απαρτίζουν πάνω από 80 έργα, εκ των οποίων τα 40 είναι του Ρούμπενς και τα υπόλοιπα των μετέπειτα συνεχιστών του. Πίνακες που υποκλίνονται στην ανθρώπινη μορφή χαρίζοντάς της πομπώδεις διαστάσεις, με έμπνευση την αρχαία κλασική παράδοση, τη μυθολογία αλλά και τη θρησκεία. Πρωτοπόρος της μπαρόκ έκφρασης, που διαδέχθηκε το κίνημα της Αναγέννησης, ο Ρούμπενς στα νιάτα του άρθρωσε πολύ δυναμικά τα πρώτα αισθητικά μηνύματα αυτής της εξέλιξης. Αν και γεννήθηκε στη Γερμανία και μεγάλωσε στην Αμβέρσα, οι σπουδές του στην Ιταλία (1600-1608) τον επηρέασαν πάρα πολύ, χάρη στους δασκάλους της εποχής Τιτσιάνο, Τιντορέτο, Καραβάτζο τους οποίος θαύμαζε απεριόριστα. Ο Ρούμπενς λάτρευε επίσης το Ντα Βίντσι και το Μικελάντζελο και μελέτησε βαθιά τις δημιουργίες τους. Η έκθεση υλοποιήθηκε ακριβώς για να αναδείξει το πώς η ιταλική κουλτούρα τον επηρέασε. Μέσα από τους δεσμούς του με Γένοβα, Μάντοβα, Βενετία και παρακολουθώντας τους «grande maestri» του τότε, φιλοτέχνησε τις πρώιμες και πιο φλογερές ελαιογραφίες του.

 

ΑΥΤΟΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΖΩΓΡΑΦΟΥ

ΑΥΤΟΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΖΩΓΡΑΦΟΥ

ΑΥΤΟΠΡΟΣΩΠΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΖΩΓΡΑΦΟΥ

ΠΟΡΤΡΕΤΟ ΤΗΣ ΚΟΡΗΣ ΤΟΥ ΡΟΥΜΠΕΝΣ

ΠΟΡΤΡΕΤΟ ΤΗΣ ΚΟΡΗΣ ΤΟΥ ΡΟΥΜΠΕΝΣ

ΠΟΡΤΡΕΤΟ ΤΗΣ ΚΟΡΗΣ ΤΟΥ ΡΟΥΜΠΕΝΣ

 

Στην περιήγησή μας στην έκθεση «χορτάσαμε» γυναικεία και παιδικά πρόσωπα σαν ονειρικά χερουβίμ και κορμιά πληθωρικά με έντονο μαγνητισμό, φτιαγμένα τέσσερις αιώνες πριν! Αποκλείεται το βλέμμα να μη «χαθεί» μέσα σε τέτοιες φιγούρες αλλά και να μην χαζέψει κανείς με τις μοναδικά πιστές λεπτομέρειες της αναπαράστασης: οι δαντέλες των γιακάδων, τα τσουλούφια των μαλλιών, η ροή των υφασμάτων, οι μύες που «γράφουν» κάτω από την επιδερμίδα των σωμάτων, τα γεμάτα συναίσθημα βλέμματα και στόματα καθηλώνουν πραγματικά. Μιλάμε βέβαια για μια ωραιοποιημένη, ουμανιστική απεικόνιση βασισμένη στα ιδεατά πρότυπα εκείνου του καιρού. Εντοπίσαμε επίσης τις έντονες χρωματικές αντιθέσεις (κιαροσκούρο) που επηρέασαν τόσο την αγγλική σχολή προσωπογραφίας του 18ου αιώνα αλλά και τη νεωτεριστική κίνηση σε πορτρέτα και σκηνές δράσης.

Μπορεί να μην είδαμε τις πασίγνωστες «Τρεις Χάριτες» αλλά χάρη στο «δανεισμό» μουσείων και πινακοθηκών Ρώμης, Φλωρεντίας, Γένοβας, Τορίνου, Μαδρίτης, Βιέννης, Μονάχου, Βερολίνου, Λιλ, Αγίας Πετρούπολης, Οξφόρδης, Λονδίνου βρέθηκαν μαζί στο Μιλάνο «τα καλύτερα» της ιταλικής περιόδου του Ρούμπενς. Πρώτη παρουσιάζεται μια αυτοπροσωπογραφία. Μετά βλέπεις το «Πορτρέτο της Κλάρα» (της κόρης του), το «Πορτρέτο του Dio Carlo Doria» σε άλογο, τη «Σφαγή των αθώων». Εδώ μεταφέρθηκαν και οι γνωστοί πίνακες «Ο θάνατος του Σενέκα»,  «Ρωμύλος και Ρέμος», «Ο Γανυμίδης και ο αετός», «Ο Κρόνος καταβροχθίζει ένα από τα παιδιά του», «ο Σαμψών», «Ο Ηρακλής αφού σκότωσε τη Λερναία Υδρα», «Η Μαγδαληνή σε έκσταση»,  «Aποκαθήλωση», «Aνάσταση»,  «Η Σουζάννα και οι Γέροι». Ειδικά το γυμνό γυναικείο σώμα πρωταγωνιστεί με έναν θεαματικό αισθησιασμό ενώ οι άνδρες φαντάζουν υπερβολικά αθλητικοί, μυώδεις, εκπροσωπώντας κοινωνικούς ρόλους- σωτήρες, ήρωες, σύζυγοι, συγγενείς, βασιλειάδες, πολεμιστές…

 

*Αν δεν έχετε ποτέ ασχοληθεί με τον εν λόγω ζωγράφο, μάθετε πως γεννήθηκε το 1577 στη Γερμανία και σε όλη του τη ζωή συναναστρεφόταν βασιλείς και ευγενείς, ως επίσημος ζωγράφος και διπλωματικός σύμβουλος σε βασιλικές αυλές της Ευρώπης. Μετά τις σπουδές του στην Ιταλία ξαναγύρισε στην Αμβέρσα όπου και πέθανε (1640) έχοντας δημιουργήσει το ατελιέ του. Με «κληρονομιά» 2000 έργων θεωρείται ένας από τους πιο παραγωγικούς και μεγαλύτερους ζωγράφους όλων των εποχών. Πίνακές του βρίσκονται στα σημαντικότερα μουσεία της υφηλίου. Ακόμα κι αν σας μοιάζει παλιομοδίτικη περίπτωση πρέπει να δείτε οπωσδήποτε έναν ζωγράφο τέτοιου βεληνεκούς.

*Μπαίνοντας στο Palazzo Reale είδαμε πολλές –πολλές επισκέψεις μαθητών –από παιδιά νηπιαγωγείου ως έφηβους, να ξεναγούνται. Πώς θα ήταν αλήθεια τα δικά μας τα παιδιά να βγαίνουν από την τάξη και να βλέπουν… Ρούμπενς; Θα διαρκέσει ως 26/2 αν ταξιδέψετε εκεί.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Best View