Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΑΔΑΣ ΣΤΟ THEBEST.GR ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ΕΚΔΟΣΗ ΤΟΥ "ΜΟΥΣΑΦΕΡΑΤ": "ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ ΛΙΓΟ ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΣΜΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ"

ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΑΔΑΣ ΣΤΟ THEBEST.GR ΓΙΑ ΤΗ ΝΕΑ ...

"Στόχος μου ήταν να κάνω λογοτεχνία με ένα θέμα υπαρκτό, ζωτικό και διαχρονικό" μας είπε

Το βιβλίο του Πατρινού λογοτέχνη Βασίλη Λαδά «Μουσαφεράτ, Οι Χίλιες και μία Νύχτες ενός Καταυλισμού Προσφύγων» είχε πρωτοκυκλοφορήσει πριν από 9 χρόνια, το 2008, όταν ακόμη υπήρχε ο συγκεκριμένος καταυλισμός Αφγανών μεταναστών που είχε στηθεί στην παραλιακή οδό Ηρώων Πολυτεχνείου της Πάτρας διχάζοντας τότε μία ολόκληρη πόλη.

Το βιβλίο του 70χρονου Βασίλη Λαδά είχε μεγάλη απήχηση, είχε συζητηθεί, είχε προξενήσει αντιδράσεις και είχε εισπράξει θετικά σχόλια και κριτικές όπως από τον Πατρινό Νίκο Μπακουνάκη στο "Βήμα της Κυριακής" που είχε πει πως «αν θέλαμε να κατατάξουμε το βιβλίο θα αναζητήσουμε σίγουρα Αμερικανικούς όρους όπως journalism ή καλύτερα philosophical journalism».

Πριν λίγο καιρό, τον Δεκέμβριο του 2016 το βιβλίο του Βασίλη Λαδά επανακυκλοφόρησε σε μία νέα συμπληρωμένη έκδοση από τις Αθηναικές εκδόσεις Futura με δύο επιπλέον κεφάλαια γραμμένα στο σήμερα με τίτλο «Η φωτιά και η ψυχανάλυση» και «Σούπερμαν και Πήγασοι».

Μιλήσαμε με τον Βασίλη Λαδά, ο οποίος είναι και έμπειρος νομικός στο επάγγελμα, για το βιβλίο του θυμίζοντας μας πως είχε πρωτοκυκλοφορήσει το 2008 όταν ο αυθαίρετος, αυτο-οργανωμένος καταυλισμός των Αφγανών δεν είχε ακόμη «εξοντωθεί», όπως χαρακτηριστικά τόνισε. Το οριστικό τέλος του καταυλισμού ήρθε το καλοκαίρι του 2009, ένα Κυριακάτικο πρωινό, στις 12 Ιουλίου. Η παραγκούπολη που είχε στηθεί κατεστράφη και εκάη σε αστυνομική επιχείρηση, όπως αναφέρεται και στο οπισθόφυλλο του βιβλίου.

«Στόχος μου ήταν να κάνω λογοτεχνία με ένα θέμα υπαρκτό, ζωτικό και διαχρονικό», τόνισε μιλώντας στο thebest.gr ο Βασίλης Λαδάς. «Θέλω να δείξω ότι αυτά τα οποία έπρεπε να γίνουν τότε, γίνονται σήμερα ίσως γιατί είδαν τα δεκάδες παιδιά των προσφύγων. Διχάστηκε τότε μία ολόκληρη πόλη, η Πάτρα για ένα θέμα στο οποίο θα μπορούσε να δοθεί μία λύση αντιμετώπισής του όπως γίνεται σήμερα με τις δομές φιλοξενίας των προσφύγων. Τότε όποιος πρότεινε κάποια τέτοια λύση και είχαν ακουστεί και μέρη όπως στο Δρέπανο ή στον Ριγανόκαμπο, οι αντιδράσεις των κατοίκων ήταν μεγάλες.

Είναι ένα βιβλίο λίγο προκλητικό για τον συντηρητισμό της πόλης αλλά εγώ δεν είμαι συντηρητικός και το ίδιο θεωρώ και για ένα κομμάτι της πόλης», ανέφερε ο κ. Λαδάς προσθέτοντας ότι τότε η πόλη είδε τους μετανάστες και τον καταυλισμό σαν απειλή. Όσο για το μέγα ερώτημα του ποιος έβαλε τη φωτιά, μπορεί σε δικαστικό επίπεδο, να καταδικάστηκε από το 3μελές Πλημμελειοδικείο Πατρών ένας Αφγανός με 2ετή εξαγοράσιμη ποινή, ο οποίος στη συνέχεια άσκησε έφεση και δεν ξαναφάνηκε, εν τούτοις μέσα από το βιβλίο και τα όσα περιγράφονται, αφήνεται να εννοηθεί ότι ο βασικός μάρτυρας ήταν ένας άνδρας που… παρίστανε τον αστυνομικό κι όπως είπε ο κ. Λαδάς, «η φωτιά αφήνεται να εννοηθεί, ότι μπήκε από κάποιον της εξουσίας».

Εκείνος ο καταυλισμός που είχε φτάσει να φιλοξενήσει έως και πάνω από 1000 άτομα, όλους άνδρες και μικρά αγόρια από το Αφγανιστάν, οι οποίοι ήσαν της φυλής Χαζάρα και Σιίτες με Μογγολικά χαρακτηριστικά καθώς και αντι-Ταλιμπάν που είχαν φύγει για το Ιράν κι από εκεί είχαν φτάσει στην Ελλάδα με προορισμό τη Βόρεια Ευρώπη όπου είχαν ήδη πάει συγγενείς τους, ήταν ελεγχόμενος και οργανωμένος.

Οι μετανάστες ήσαν αρχικά διάσπαρτοι στην μετά το 2004, χρονιά των Ολυμπιακών αγώνων, περίοδο, και σιγά σιγά άρχισαν να εγκαθίστανται εκεί στην Ηρώων Πολυτεχνείου που ήταν σε κοντινή απόσταση με το παλιό λιμάνι.

«Ο καταυλισμός υποτασσόταν στους ηγέτες του. Είχε αυτο-οργανωθεί και οτιδήποτε παράνομο οι επικεφαλής φρόντιζαν να το απαγορεύουν. Οι λεγόμενοι ηγέτες του έλεγχαν το οτιδήποτε. Υπήρχε και εμπορικό κέρδος για την πόλη διότι πολλοί από αυτούς τους ανθρώπους δέχονταν χρήματα από τους δικούς τους, από τους συγγενείς τους στην Ευρώπη. Υπήρχαν μάλιστα και κάποιοι που είχαν το ρόλο των “άτυπων τραπεζιτών”.

O καταυλισμός λοιπόν δημιουργήθηκε από το ποτάμι των μεταναστών που περνούσε τότε από την Πάτρα που το λιμάνι της είχε πολύ περισσότερη δουλειά και πιο ισχυρό ρόλο. Θεωρώ ότι σήμερα έχει μειωθεί στο λιμάνι της Πάτρας η δουλειά κατά 70% καθώς εκτός του Πειραιά, έχει πάρει μεγάλο μερίδιο η Ηγουμενίτσα που έχει συνδεθεί με την Εγνατία οδό ενώ με το νέο δρόμο θα συνδέεται και η Λαμία με την Εγνατία.

Το βιβλίο μου είναι θα έλεγα μία αφήγηση τεκμηριωμένη και όχι επινοημένη», τόνισε ο κ. Λαδάς προσθέτοντας ότι οι κάτοικοι της περιοχής, από τις λεγόμενες ακριβές της Πάτρας ήθελαν να προστατεύσουν τις περιουσίες τους και ανοίγοντας τα παράθυρα και βγαίνοντας στις βεράντες τους να έχουν μία καλή θέα και όχι την εικόνα ενός καταυλισμού μεταναστών/προσφύγων με πρόχειρα παραπήγματα.

«Αυτό που κατακρίνω είναι τις Εξουσίες που αντί για λύση, προέβησαν στην δραστική λύση του “πάρτε τα και φύγετε”. Όπως αποδείχτηκε, αυτό που έγινε στις 12 Ιουλίου του 2009 δεν έλυσε το πρόβλημα αλλά οι μετανάστες έφυγαν από εκείνο το σημείο και μετακινήθηκαν αλλού όπως λίγο αργότερα προς την άλλη πλευρά της Πάτρας όπου δημιουργήθηκε το νέο λιμάνι», είπε ο κ. Λαδάς.

Τέλος μία πολύ ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια που μας θύμισε ο κ. Λαδάς είναι ότι όταν είχε πρωτοβγεί το βιβλίο, είχε ενδιαφερθεί ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Θόδωρος Αγγελόπουλος. Είχε μάλιστα ξεκινήσει να γράφει το σενάριο της ταινίας του «Η Άλλη θάλασσα». Στην πορεία ο Αγγελόπουλος εστράφη περισσότερο στο ευρύτερο θέμα της οικονομικής κρίσης ενώ η τραγική ειρωνεία είναι ότι σκοτώθηκε τον Γενάρη του 2012 ενώ γύριζε μία σκηνή της ταινίας με φορτηγά που είχαν κρυμμένους μετανάστες. Τον χτύπησε μία μοτοσυκλέτα όταν βγήκε στο δρόμο ανάμεσα από δύο φορτηγά, ένας θάνατος σαν απ’ αυτούς που περιγράφει το βιβλίο του κ. Λαδά.

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος όπως μας είπε ο κ. Λαδάς, ερχόταν το 2009 συχνά στην Πάτρα, είχε πάει και στον καταυλισμό ενώ μετά έτρωγε σ’ ένα κοντινό ψαρομάγαζο της Ηρώων Πολυτεχνείου. Δυστυχώς αυτή η μεγαλεπήβολη ταινία έμεινε ανολοκλήρωτη λόγω του θανάτου του σκηνοθέτη.

*Ο τίτλος «Μουσαφεράτ» σημαίνει ταξίδι και Μουσαφερίμ είναι ο ταξιδιώτης.

Το βιβλίο κυκλοφορεί και στα Πατρινά βιβλιοπωλεία.

Μέσα στο επόμενο διάστημα ετοιμάζονται και εκδηλώσεις παρουσίασης της νέας συμπληρωμένης έκδοσης του βιβλίου τόσο σε Πάτρα όσο και στην Αθήνα. Ο Βασίλης Λαδάς γράφει αυτό τον καιρό κι ένα νέο μυθιστόρημα αλλά και ποιήματα.

Επιμέλεια κειμένου: ΤΑΚΗΣ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture