Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

Η "Ορέστεια" είναι το ιδανικό έργο για την εποχή μας, δήλωσε ο Γιάννης Χουβαρδάς στο "Αθηνόραμα"

Η "Ορέστεια" είναι το ιδανικό ...

Η παράσταση που έχει σκηνοθετήσει σε ύφος της εποχής του '40, θα παιχθεί την Πέμπτη 4/8 ατο Αρχαίο Ωδείο Πατρών

Η «Ορέστεια» του Αισχύλου, είναι το ιδανικό έργο για την εποχή μας. Αυτό ανέφερε σε συνέντευξη του στο περιοδικό Αθηνόραμα και στην Ιλειάνα Δημάδη, ο σκηνοθέτης της παράστασης Γιάννης Χουβαρδάς. Η «Ορέστεια» μ’ έναν all star θίασο με επικεφαλής την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ως Κλυταιμνήστρα, τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη ως ο μητροκτόνος Ορέστης και το Νίκο Κουρή ως Αγαμέμνονα, μετά την Επίδαυρο, περιοδεύει ανά την Ελλάδα και έρχεται, όπως έχουμε ξαναγράψει και στην Πάτρα, στο Αρχαίο Ρωμαϊκό Ωδείο. Σύμφωνα με νεότερη ενημέρωση, τελικά θα δοθεί μόνο μία παράσταση στην Πάτρα, την Πέμπτη 4 Αυγούστου 2016, στις 21.15, στο πλαίσιο του 35ου Φεστιβάλ Πάτρας – Θεσμός Αρχαίου Δράματος, του ΟΚΠΕ.

Η 2η παράσταση που είχε προαναγγελθεί για την Παρασκευή 5/8, δεν θα δοθεί τελικά, λόγω αλλαγής στον σχεδιασμό της περιοδείας του θιάσου.

Η «Ορέστεια» του Αισχύλου περιλαμβάνει τα έργα «Αγαμέμνων», «Χοηφόροι» και «Ευμενίδες» και το ιδιαίτερο στοιχείο της συγκεκριμένης παράστασης του Γιάννη Χουβαρδά, είναι ότι η συνολική διάρκεια δεν ξεπερνά τις 2 ώρες και 15 λεπτά. Όπως εξήγησε στη συνέντευξη του στο «Αθηνόραμα», «εξ’ αρχής με ενδιέφερε να παιχτεί ολόκληρη η τριλογία αλλά χωρίς την ενδεχόμενη συνεπακόλουθη κούραση μίας τρίωρης ή τετράωρης παράστασης. Θεωρούσα ζωτικής σημασίας να μπορεί το κοινό να παρακολουθήσει ενεργώς το τελευταίο και κατά τη γνώμη μου, σημαντικότερο μέρος, τις “Ευμενίδες”. Έτσι κρατήσαμε ανέπαφη, πιστεύω την ουσία της αφήγησης και όλον τον πυρήνα της ιδεολογικής εξέλιξης του έργου, εστιάζοντας στα πιο συναρπαστικά μέρη και αντλώντας από τα χορικά ότι έχει μεγαλύτερο ποιητικό εκτόπισμα».

Αξίζει να σημειωθεί πως πρόκειται για την μοναδική σωζόμενη αρχαία τριλογία όπου σκιαγραφείται ο στυγερός και αιματηρός κύκλος των Ατρειδών.

Η παράσταση είναι μία συμπαραγωγή της «Λυκόφως» του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.

Όπως έγραψε το σάιτ culturenow.gr, μία σφιχτή ομάδα δώδεκα εκλεκτών ηθοποιών μοιράζεται όλους τους ρόλους της τριλογίας του Αισχύλου «Ορέστεια» -συμπεριλαμβανομένου του Χορού- και στα τρία έργα.  Με όλες τις δυναμικές της ατομικής, οικογενειακής, πολιτικής και κοινωνικής βίας, αφηγούνται τον κύκλο αίματος μιας οικογένειας ως τον ιστορικό κύκλο ενός έθνους που πρέπει να θυσιάσει τα παιδιά του προκειμένου να ξαναγεννηθεί. Όμως η αναγέννηση που βασίζεται σε πολιτικοκοινωνικά οράματα χωρίς την γονιμοποιητική ευλογία της οικογενειακής αγάπης δεν φέρνει απαραίτητα την λύτρωση.

Η υπόθεση του έργου

Τα τρία δράματα της  Ορέστειας (458 π.Χ.) -Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες- περιπλέκονται γύρω από το μύθο του οίκου των Ατρειδών και τον χρονικό κύκλο που εκκινεί από την άλωση της Τροίας και καταλήγει στην ίδρυση του Αρείου Πάγου.

Στην έναρξη του Αγαμέμνονα, ο φύλακας των ανακτόρων θρηνεί για τους κόπους της φρουράς και τις συμφορές που πλήττουν τον οίκο των Ατρειδών, όσον καιρό διαρκεί η πολιορκία της Τροίας. Αμέσως, φτάνει το μήνυμα της φλόγας -εκείνο που περίμενε δέκα χρόνια- που αναγγέλλει πως η Τροία αλώθηκε.  Σε λίγο,  ο Αγαμέμνων επιστρέφει στις Μυκήνες, νικητής, κατακτητής της Τροίας. Φέρνει μαζί του τη μάντισσα Κασσάνδρα, λάφυρο του στρατού.

Τον υποδέχεται με πολυτέλεια η σύζυγός του, Κλυταιμνήστρα, μητέρα της Ιφιγένειας που έχει θυσιαστεί από τον πατέρα της για να ευοδωθεί η εκστρατεία των Αχαιών, του Ορέστη και της Ηλέκτρας. Έπειτα,  με δόλο, οδηγεί τον Αγαμέμνονα στο λουτρό και τον δολοφονεί μαζί με την Κασσάνδρα. Τις λεπτομέρειες του φόνου προλέγει η Κασσάνδρα σε μια στιγμή εκστατικής διαύγειας λίγο πριν μπει  στο παλάτι ακολουθώντας τη μοίρα της.  Σύντομα, η πύλη ανοίγει και εμφανίζεται η Κλυταιμνήστρα πάνω από τα πτώματα του συζύγου της και της ερωμένης του, που τα έχει τυλίξει με δίχτυ.

Η ανδρόβουλη γυναίκα θριαμβολογεί για την εκδίκηση που πήρε για το θάνατο της Ιφιγένειας, όταν εμφανίζεται ο ομόκλινός της Αίγισθος και συναυτουργός του φόνου. Το έργο κλείνει με την δυσοίωνη προειδοποίηση του Χορού για επόμενα δεινά.

Στο ξεκίνημα των Χοηφόρων, η Ηλέκτρα επιχειρεί να προσφέρει χοές στον τάφο του αδικαίωτου πατέρα της, σταλμένη από τη μητέρα της, Κλυταιμνήστρα, που τώρα ξαγρυπνά μέσα σε δυσοίωνα όνειρα, κυριευμένη από άσχημα προαισθήματα. Την ώρα εκείνη επιστρέφει, ύστερα από χρόνια, ο εξόριστος από τη μητέρα του Ορέστης, συνοδευόμενος από τον πιστό του φίλο Πυλάδη και επανενώνεται με την αδελφή του, Ηλέκτρα, σε μια από τις πιο εμβληματικές σκηνές αναγνώρισης του αρχαίου δράματος. Με την παρότρυνση και του Χορού ο Ορέστης μηχανεύεται τον κατάλληλο τρόπο για να εισέλθει στο  παλάτι, όπου δολοφονεί τον Αίγισθο.

Ύστερα, είναι η σειρά της Κλυταιμνήστρας, στην οποία αποκαλύπτει την ταυτότητά του κι έπειτα από βασανιστικούς δισταγμούς και την αναμέτρησή του μαζί της την δολοφονεί παίρνοντας εκδίκηση για τον άδικο φόνο του πατέρα. Η πύλη του οίκου των Ατρειδών ανοίγει και πάλι και εμφανίζεται πάνω από τα πτώματα του Αίγισθου και της Κλυταιμνήστρας ο Ορέστης, κρατώντας το δίχτυ που τα τυλίγει και επιδεικνύοντας το θέαμα της εκδίκησής του. Πολύ γρήγορα αρχίζει να κυριεύεται  από τις Ερινύες και γι’ αυτό τρέπεται σε φυγή.

Στις Ευμενίδες, ο Ορέστης βρίσκεται πια στους Δελφούς και εξαγνίζεται από τον Απόλλωνα για το φόνο της μητέρας του. Παρ’ όλ’ αυτά, οι Ερινύες συνεχίζουν να τον κυνηγούν μέχρι την Αθήνα. Εκεί, η Αθηνά παρεμβαίνει ιδρύοντας τον Άρειο Πάγο, όπου παραπέμπει τον Ορέστη για να εκδικαστεί η υπόθεση της μητροκτονίας. Οι Ερινύες αναλαμβάνουν τον ρόλο της πολιτικής αγωγής, ο Απόλλων εκείνον του συνηγόρου υπεράσπισης.

Μολονότι προκύπτει ισοψηφία μεταξύ των ενόρκων, ο Ορέστης απαλλάσσεται από την κατηγορία, χάρη στην ψήφο της Αθηνάς, η οποία προεδρεύει του δικαστηρίου. Τέλος, και μετά την αποχώρηση του Ορέστη για το Άργος, οι Ερινύες κατευνάζονται από την επιχειρηματολογία της Παλλάδος και δέχονται τη συμφιλίωση, μετατρεπόμενες σε Ευμενίδες και αποκτώντας χώρο λατρείας στους πρόποδες της Ακρόπολης.

Ο κ. Χουβαρδάς, όπως φαίνεται και από τις αφίσες και φωτογραφίες της παράστασης, έχει επιλέξει να «μετατοπίσει» τη δράση της αρχαίας τριλογίας κάπου στη δεκαετία του ’40 και ’50.

Ο ίδιος μιλώντας στο «Αθηνόραμα», ανέφερε πως «είναι περισσότερο μία χαλαρή ποιητική μεταφορά, ένα απαλό νοητικό ταξίδι σε μία εποχή της ιστορίας μας με την οποία όλοι έχουμε κάποια σχέση, είτε βιωματική, είτε εξ’ αγχιστείας. Η Ορέστεια μπορεί να μιλά για πατριαρχία και μητριαρχία, για οικογενειακές, γενεαλογικές και εμφυλιακές συγκρούσεις και εκδίκηση αλλά κυρίως μιλά για πόλεμο, για νικητές και ηττημένους, για διχασμό, για εμφύλιο, για ειρηνευτικό συμβιβασμό και για ένα κράτος δικαίου υπό τη σκέπη ανώτερων δυνάμεων».

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ:

Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης

Διασκευή, σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς

Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Μουσική: Ο Πατρινός μουσικός Σταύρος Γασπαράτος

Κίνηση: Σταυρούλα Σιάμου

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Μακιγιάζ: Άννα Μπαλτζή

Κομμώσεις: Θοδωρής Χριστοδούλου

Φωτογραφίες: Έφη Γούση

Video Trailer: Μιχάλης Κλουκίνας

Βοηθοί σκηνοθέτη: Σύλβια Λιούλιου , Νικολέτα Φιλόσογλου

Βοηθός σκηνογράφου: Θάλεια Μέλισσα

Βοηθός παραγωγής: Αλεξάνδρα Μουζακίτη

Διεύθυνση παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα

Παραγωγός: Γιώργος Λυκιαρδόπουλος.

Διανομή

Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης (Ορέστης)

Καρυοφυλλιά Καραμπέτη (Κλυταιμνήστρα)

Νίκος Κουρής (Αγαμέμνων, Τροφός)

Στεφανία  Γουλιώτη (Ηλέκτρα, Αθηνά)

Νίκος Ψαρράς (Απόλλων, Πυλάδης)

Άλκηστις Πουλοπούλου (Κασσάνδρα, Πυθία)

Δημήτρης Παπανικολάου (Αίγισθος)

Ιερώνυμος Καλετσάνος (Κήρυκας)

Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Φύλακας)

Σύρμω Κεκέ (Κορυφαία)

Χριστίνα Μαξούρη (Κορυφαία, Δούλα)

Πολύδωρος Βογιατζής (Κορυφαίος).

Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος : €17

Νεανικό - Φοιτητικό έως 26 ετών, Άνεργοι, ΑΜΕΑ: 12€.

Προπώληση: - Ρωμαϊκό Ωδείο την ημέρα της εκδήλωσης, ώρες 6:30-10:00μμ, 2610 223587

- Θέατρο Λιθογραφείον, Μαιζώνος 172Β 2610 328394, 6977347098

- κατάστημα DUR Βότση 32, 2616 007113

- κατάστημα ΓΩΝΙΑ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ Αγίου Νικολάου 32, 2610 277396

- κατάστημα DISCOVER YOUR WAY Πατρέως 30, 2610 624916

- Viva.gr.

*Να προσθέσουμε πως η «Ορέστεια» σε σκηνοθεσία Γ. Χουβαρδά αναμένεται να παρουσιαστεί και στο Ηρώδειο (θέατρο Ηρώδου Αττικού) για μία και μοναδική βραδιά, την Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2016.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture