Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

Πάτρα: Το αληθινό παραμύθι των μουσικών της νύχτας-Το «χρώμα» της διασκέδασης από το ΄40 έως το ΄60 παρουσιάζεται σήμερα

Πάτρα: Το αληθινό παραμύθι των μουσικών ...
Μακρυγένη Ελευθερία
[email protected]

Μια έρευνα του Διονύση Μπονέλη

Ήταν μια επίπονη διαδικασία, που απαίτησε έρευνα για περισσότερα από 15 χρόνια. Συναντήσεις, συνεντεύξεις, συγκέντρωση στοιχείων, Ο Διονύσης Μπονέλης εργάστηκε επίμονα για να φτιάξει το αληθινό παραμύθι των μουσικών της νύχτας στην Πάτρα, ένα βιβλίο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γιάννης Πικραμένος και παρουσιάζεται την Τρίτη 8 Δεκεμβρίου , στις 8.45 το βράδυ, στην αίθουσα  Συναυλιών της Φιλαρμονικής Εταιρείας.

Ο Διονύσης Μπονέλης λίγο πριν την παρουσίαση του βιβλίου μιλά στο thebest.gr  για το «χρώμα» των δεκαετιών της διασκέδασης στην Πάτρα και τις αλλαγές που επήλθαν, αλλά και για το πώς φτάσαμε σε αυτή την έκδοση.

Το βιβλίο καταγράφει ένα μεγάλο μέρος της τοπικής μουσικής μας παράδοσης, μέσα από τα βιογραφικά αρκετών μουσικών που εργάσθηκαν ως μουσικοί στα νυκτερινά κέντρα της Πάτρας, από την δεκαετία του 1940 έως τα τελευταία χρόνια, που ήταν ενεργοί στα καλλιτεχνικά δρώμενα. Περιστατικά και αναμνήσεις, που έφεραν οι μουσικοί στη μνήμη τους, βγήκαν πρώτα στον ραδιοφωνικό αέρα και στη συνέχεια τυπώθηκαν στο χαρτί.

«Άρχισα να μαζεύω υλικό για αυτούς τους μουσικούς, από ένα κομβικό σημείο που μου συνέβη. Συνεντεύξεις, πολλές επισκέψεις στα σπίτια, πολύς χρόνος, πολλές ώρες. Πολλές φορές πάνω από εβδομάδα, καθημερινά. Επαναλήψεις και δυσκολία στην απομαγνητοφώνηση.

Λόγω της θέσης μου ως μουσικού παραγωγού στην ΕΡΑ Πάτρας σκέφθηκα ότι οι ιστορίες που μου έλεγαν ήταν πολύ αξιόλογες και ενδιαφέρουσες, και θα έπρεπε να τις προβάλω από το ραδιόφωνο. Πήρα από τον καθένα αποσπάσματα και δημιούργησα ωριαίες εκπομπές, με τον λόγο τους και ανάλογη μουσική εποχής. Έτσι θεώρησα ότι κάποιος θα μάθαινε γι΄αυτούς τους μουσικούς και την ζωή τους, που είχαν περάσει πια, μετά από χρόνια, σε άλλο στάδιο ζωής. Νομίζω  ότι είχαν μεγάλη επιτυχία και μεγάλη ανταπόκριση από το κοινό της Πάτρας.

Αυτή η έρευνα κράτησε πολλά χρόνια πάνω από δεκαπέντε. Μετά ήρθε η σειρά της έκδοσης. Πολλά προβλήματα, γιατί ο εκδότης έπεσε στην εποχή της κρίσης. Ο τυπογράφος βγήκε σε σύνταξη και έτσι το βιβλίο κρέμασε για αρκετά χρόνια. Έκανα διάφορες προσπάθειες για την έκδοση, μέχρι που ο εκδότης  Γιάννης Πικραμένος το αγκάλιασε, και έτσι επετεύχθη η έκδοση του. Τον ευχαριστώ για την στήριξη και το αποτέλεσμα που δημιούργησε», λέει ο Διονύσης Μπονέλης στο thebest.gr.

Στη διάρκεια των δεκαετιών από το ΄40 έως το ΄60 η νυχτερινή διασκέδαση και στην Πάτρα βιώνει αλλαγές. Η ίδια η κοινωνία βιώνει αλλαγές και τίποτα δεν μένει ανεπηρέαστο. Το «στίγμα» δίνει ο Διονύσης Μπονέλης: «Μέχρι το τέλος της δεκαετίας του 1950 τα μουσικά δρώμενα είναι περίπου τα ίδια, οπότε φθάνουμε πριν την επταετία και κατά την διάρκεια της. Κατ ΄αρχήν μπαίνουν τα ηλεκτρικά όργανα και αλλάζει όλο το σκηνικό της νύχτας.

Η διασκέδαση παίρνει άλλη μορφή, καταργούνται κάποια όργανα όπως το ακορντεόν, βιολιά, οι κλασικές κιθάρες με τους τροβαδούρους που κατέβαιναν στα τραπέζια, τα πνευστά σιγά – σιγά αποχωρούν και τη θέση τους παίρνουν οι μεγάλες ορχήστρες, τα μπουζούκια, οι πίστες, οι μικροφωνικές, τα πιάτα και τα λουλούδια. Έχουμε μεγάλες αίθουσες με φωτεινές επιγραφές, μεγάλα πάρκιν για τα αυτοκίνητα. Μεγάλες φίρμες, ηχηρά ονόματα καλλιτεχνών - σμόκιν και τουαλέτες. Ο κινηματογράφος παίζει σπουδαίο ρόλο στην προώθηση των τραγουδιών. Υπάρχει λογοκρισία, τα τραγούδια δεν έχουν πολιτικό στίχο εκτός από μερικά υπονοούμενα. Η διασκέδαση γίνεται επιφανειακή, εκτός από εξαιρέσεις, σε μικρότερους χώρους και κάπως μυστικά.

Η εικόνα της Ελλάδας γενικώς είναι Αμερικάνικος στόλος, τουρίστες, πολλά φώτα και καλοπέραση!Η Πάτρα δεν διέφερε από αυτήν την εικόνα σε μικρότερη κλίμακα αλλά κάπως έτσι. Υπήρχε η μεγάλη ανοικοδόμηση, η πολυκατοικία, πολλές εργατικές δουλειές, όλα τα επαγγέλματα δούλεψαν και κόσμος με λεφτά. Μετά την εποχή  «ΤΖΑΚΙ», κυριάρχησαν δύο νυχτερινά κέντρα Το “LIDO” και η «ΠΑΡΙΖΙΑΝΑ». Τότε όλα τα μαγαζιά, είχαν και φαγητό.

Δούλεψαν πολύ τα λαϊκά μαγαζιά με κονσομασιόν (με γυναίκες), είχαμε πολλά τέτοια νυκτερινά κέντρα και υπήρχε δουλειά για πολλούς  μουσικούς. Έγραψαν την δική τους ιστορία αυτοί οι χώροι, όπως και οι μουσικοί».

Το βιβλίο θα παρουσιάσουν οι: 

Θανάσης Μπαμπανέβας,
δημοσιογράφος, Πρόεδρος του Επικουρικού των Συντακτών. 

Γιάννης Παππάς,
φιλόλογος. 

Συντονιστής:Παναγιώτης Θεοδωρακόπουλος,
δημοσιογράφος.

Θα συμμετάσχει επίσης η ορχήστρα «Belle Epoque».

Kορνέτα Σταύρος Σακοράφας

Kιθάρα  Ηλίας Τριανταφύλλου

Synthesizer Γιώργος Μπαραμπάτης.

Θα τραγουδήσει ο Κώστας Μπακογιάννης.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture