Αρχές Ιανουαρίου εγκαινιάζεται η έκθεση του δραστήριου Πατρινού καλλιτέχνη
Στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρώνθα πραγματοποιηθεί στις αρχές Ιανουαρίου η αναδρομική έκθεση έργων του πατρινού εικαστικού δημιουργού Κλεομένη Κωστόπουλου. Ο Κλεομένης Κωστόπουλος γεννήθηκε στην Πάτρα το 1973. Είναι ζωγράφος και μετά από 20 περίπου χρόνια αναζήτησης και καλλιτεχνικής έρευνας στην Αθήνα και το εξωτερικό επέστρεψε, ζει και εργάζεται στην γενέτειρά του. Είναι η ψυχή του εικαστικού φετσιβάλ Re Culture που έδωσε νέα πνοή στα εικαστικά πράγματα της πόλης, ξεπερνώντας κατά πολύ τα τοπικά αλλά και ελληνικά σύνορα.
Ολοκλήρωσε τις σπουδές του με άριστα στην Α.Σ.Κ.Τ. Αθηνών και συνέχισε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στην Στουτγάρδη και το Βερολίνο. Υπήρξε υπότροφος του Ι.Κ.Υ., της Robert Bosch Stiftung, της DAAD και της ΑΣΚΤ Αθηνών.
Έργα του υπάρχουν σε πολλά μουσεία, ελληνικές και ξένες ιδιωτικές συλλογές. Έχει στο ενεργητικό του 8 ατομικές εκθέσεις καθώς και πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το όραμά του για την τέχνη και τον πολιτισμό τον οδήγησε το 2011 στην ίδρυση της αστικής ΜΗ κερδοσκοπικής εταιρείας Art in Progress ενώ έχει διατελέσει καλλιτεχνικός διευθυντής του 1ου,2ου και του 3ου διεθνούς εικαστικού φεστιβάλ Πάτρας | RE-culture.
Έχει ασχοληθεί με θέματα πολιτικών πολιτισμού, δομές ανάπτυξης και προβολής της σύγχρονης ελληνικής τέχνης, δημιουργική προσβασιμότητα σε κοινωνικά ευπαθείς ομάδες και πολιτιστικά – καλλιτεχνικά – εκπαιδευτικά projects για παιδιά.
«Πάντων χρημάτων μέτρον άνθρωπος εστί»
Η ζωγραφική του Κλεομένη Κωστόπουλου είναι μία ανθρωποκεντρική ζωγραφική. Η καλλιτεχνική του πορεία διακρίνεται από θεματικούς κύκλους με αναζητήσεις που εκτείνονται από την ακαδημαϊκή ζωγραφική μέχρι τις πιο σύγχρονες εκφάνσεις της ευρωπαϊκής και αμερικάνικης ζωγραφικής πολυγλωσσίας.
Η αναδρομική έκθεση του Κλεομένη Κωστόπουλου «Εγώ ένας άλλος | I is another» θα ενσωματώνει τα τελευταία 20 χρόνια εργασίας του περιλαμβάνοντας 4 χρονολογικούς – θεματικούς κύκλους:
περίοδος 1995 - 1998
περίοδος 1999 - 2005
περίοδος 2006 - 2012
περίοδος 2012 – 2015
Σκοπός της έκθεσης του Κλεομένη Κωστόπουλου στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάτρας είναι να δημιουργηθούν γέφυρες επικοινωνίας μεταξύ του Μουσείου και σύγχρονων δημιουργών με διεθνή καλλιτεχνική εμβέλεια που εργάζονται στην πόλη.
Η έκθεση θα έχει ελεύθερη είσοδο για το κοινό και θα συνοδεύεται από εκπαιδευτικά προγράμματα και ξεναγήσεις.
Σκεπτόμενη Ζωγραφική
1. Ζωγραφική Πολυγλωσσία
Έπρεπε να περιμένουμε τις αρχές αυτού του αιώνα για να δούμε μια συστηματική επιστροφή στη ζωγραφική, παρότι αυτή ποτέ δεν απομακρύνθηκε από τις αίθουσες των τεσσάρων, πλέον, σχολών καλών τεχνών της χώρας. Αυτή που θα αλλάξει σταδιακά τα πράγματα θα είναι η εμφάνιση της Νέας Σχολής της Λειψίας στις αρχές της δεκαετίας του '90, με βάση την τοπική Σχολή Καλών Τεχνών [Hochschule für Grafik und Buchkunst], και ιδιαίτερα του ζωγράφου Neo Rauch. Τις εποχές της μεταπολεμικής κυριαρχίας της αφαίρεσης και των πολυμέσων, οι σχολές καλών τεχνών της Λαοκρατικής Δημοκρατίας της Γερμανίας, τότε (ή, πιο απλά, Ανατολικής Γερμανίας) αντιστέκονταν σ' αυτές τις “δυτικές” τάσεις, είτε προασπίζοντας το στρατευμένο (αλλά αναπαραστατικό) ιδίωμα του Σοσιαλιστικού Ρεαλισμού, είτε απλώς διαφυλάσσοντας μια παράδοση αιώνων (η Λειψία είναι η πατρίδα του Lucas Cranach αλλά και του Max Beckmann). Μέσα της ανακάλυπτες όχι μόνο μια γερή σχεδιαστική παιδεία, την αφομοίωση της ιστορίας της ευρωπαϊκής ζωγραφικής, αναφορές στη σοσιαλιστική προπαγάνδα αλλά και πυκνά σχόλια για την τηλεόραση, τα βιντεοπαιχνίδια και τα κόμικς. “Υβρίδιο Ποπ αρτ και Σοσιαλιστικού Ρεαλισμού”, τη χαρακτήρισε κάποιος ενώ ο αμερικάνος θεωρητικός Robert Storr την αποκάλεσε “Völkisch and science-fictionish” [λαϊκίζουσα και επιστημονικοφανταστική]. Είναι αναπαραστατική ζωγραφική που όμως ικανοποιεί ακόμη και τους πιο ορκισμένους εχθρούς της. Πολύ γρήγορα μια χιονοστιβάδα χρηματιστηριακού ενδιαφέροντος εκτόξευσε τόσο τον ίδιο το Neo Rauch όσο και τους συνοδοιπόρους και συμφοιτητές του (Tim Eitel, Tilo Baumgärtel, Matthias Weischer, David Schnell, Christoph Ruckhäberle, Martin Kobe).
Αυτό το “γερμανικό” φόντο είναι ίσως το πλαίσιο μέσα στο οποίο ο ζωγράφος Κλεομένης Κωστόπουλος ξεδιπλώνει το προσωπικό του ύφος. Αυτό όμως που ίσως διαφοροποιεί τον έλληνα καλλιτέχνη από άλλους Ευρωπαίους είναι η ανάπτυξη ενός εξαιρετικά πολύπλοκου πολυγλωσσικού ύφους: Τα πολύ μεγάλα σε μέγεθος τελάρα του Κωστόπουλου διαστρωματώνονται σε μια αφάνταστα πολύπλοκη παράθεση ζωγραφικών στιλ. Μια ολόκληρη ιστορία της ζωγραφικής παρελαύνει μπροστά στο θεατή, από τα συχνά ασπρόμαυρα φόντα -αναφορά ίσως στις παιδικές μας αναμνήσεις μιας (ασπρόμαυρης) φωτογραφίας και τηλεόρασης, ίσως και σχόλιο για το έργο του γερμανού καλλιτέχνη Gerhard Richter- έως τη στρωματογραφία που ακολουθεί, από βυζαντινά θέματα έως εξπρεσιονισμό και από κει στην Ποπ αρτ και τα κόμικς αλλά και τα video games. Ο Κλεομένης Κωστόπουλος αποδέχεται ότι η ζωγραφική οπτική έχει μεταβληθεί και χρησιμοποιεί τη διαδικασία του τηλεοπτικού zapping ή του διαδικτυακού surfing ως συστατικά στοιχεία μιας νέας ζωγραφικής αντίληψης. Αν η λεγόμενη σχολή της Λειψίας στην Ευρώπη και η Καλιφορνέζικη σκηνή γύρω από το περιοδικό Juxtapoz διέλυσαν το προ-μοντέρνο ταμπού της χρήσης μιας και μόνο ζωγραφικής γλώσσας σε ένα τελάρο, εισάγοντας κάθε είδους τροποποιήσεις, ο Κωστόπουλος είναι ο πρώτος έλληνας ζωγράφος που εξερευνά τις (απ' ό,τι φαίνεται, απεριόριστες) δυνατότητες αυτού του ζωγραφικού μίγματος...
2. Το Γυμνό ως Ψυχολογική Μελέτη
Αλίμονο, αν υπάρχει πιο κοινό (και σημαδεμένο από μια φαλλοκρατική παράδοση) μοτίβο στην ιστορία της δυτικής ζωγραφικής από αυτό του Ανακλινόμενου (Γυναικείου) Γυμνού [Reclining (Female) Nude]. Ο καθένας που εξετάζει την ιστορία της δυτικής τέχνης εκπλήσσεται από την έντονη παρουσία εικόνων του γυναικείου σώματος. Περισσότερο απ' οποιοδήποτε άλλο θέμα, το γυναικείο γυμνό υποδηλώνει «Τέχνη». Η ίδια η έννοια «Γυμνό» γίνεται συνήθως αντιληπτή ως «γυναικείο γυμνό», απευθυνόμενο στα μάτια του άνδρα θεατή. Η καδραρισμένη εικόνα του γυναικείου σώματος, κρεμασμένη στους τοίχους μιας γκαλερί ή ενός μουσείου είναι σχεδόν ο ορισμός της τέχνης γενικότερα. Πρόκειται για το αρχέτυπο του δυτικού πολιτισμού, το σύμβολο της εκλέπτυνσης και της αισθητικής. Αν παρακολουθήσει κανείς την ιστορία της δυτικής ζωγραφικής μετά την Αναγέννηση και μέχρι τον Μοντερνισμό θα γίνει μάρτυρας μιας σταδιακής αλλά κεφαλαιώδους αλλαγής της αντιμετώπισης του γυμνού γυναικείου σώματος. Αν κανείς επιλέξει ως (αυθαίρετο) σημείο εκκίνησης τον πίνακα Αγνότητα του ιταλού ζωγράφου του 16ου αιώνα, Giovanni Battista Moroni. Το γυναικείο γυμνό μοιάζει τελείως αμόλυντο ακόμη από την αμαρτία της ερωτικής πρόκλησης. Στην Αφροδίτη του Ουρμπίνο του Τισιανού θα δούμε ένα γυμνό σώμα τελείως διαφορετικό: προκλητικά ερωτικό όμως απόλυτα παραδομένο στη διάθεση του (άνδρα) θεατή. Θα είμαστε πλέον στον 19ο αιώνα όταν θα δούμε κάποια σημάδια αλλαγής στη Μεγάλη Οδαλίσκη του Ingres. Η Γυμνή Μάγια του Goya ακολουθεί μια παρόμοια πρόκληση, πολύ πιο απογυμνωμένη (;) από την αστική -ή αριστοκρατική στην περίπτωση της- σύμβαση της κομψότητας. Το σημείο καμπής θα έρθει με την πολυσυζητημένη Ολυμπία του Manet, η οποία μοιάζει να "χορεύει τους άνδρες στο ταψί". Στοιχεία όπως η κοινωνική τάξη, η γυναικεία σεξουαλικότητα η το παιχνίδι της κυριαρχίας μπαίνουν στο καλλιτεχνικό λεξιλόγιο. Η γυναίκα νίκησε (στη ζωγραφική, στη ζωή θα χρειαστούν αρκετά χρόνια ακόμη).
Ο Κλεομένης Κωστόπουλος επανέρχεται σε ένα τόσο παλιό και “κουρασμένο” θέμα όπως το γυμνό, και όπως κάνει στα άλλα έργα του, βομβαρδίζει τη ζωγραφική επιφάνεια με κάθε είδους αναφορές και τρόπους. Στην πραγματικότητα ο καλλιτέχνης κατασκευάζει ψυχολογικά πορτρέτα με αφορμή ένα γυμνό. “Ανακρίνει” τα μοντέλα του, που προέρχονται συνήθως από το οικείο του φιλικό περιβάλλον, ζητώντας τους να του αποκαλύψουν κάθε είδους ενδιαφέροντα και προτιμήσεις και μετά, τα τοποθετεί ως υπερκείμενο, ως οπτικές υποσημειώσεις, πάνω στον ζωγραφικό χώρο. Και εδώ, κάθε είδους στιλ και πολυγλωσσία εντάσσεται στο συνολικό αποτέλεσμα. O Κωστόπουλος τολμάει να πλησιάσει το μοτίβο του ανακλινόμενου γυμνού (που συχνά δεν είναι ακριβώς ανακλινόμενο αφού υιοθετεί κάθε είδους παράδοξη στάση), όχι ακριβώς αποδομητικά ή βέβηλα, μ' έναν αδιάψευστα σύγχρονο -του 21ου αιώνα πιο ειδικά- τρόπο. Αυτό ακριβώς το παράδειγμα αποκαλύπτει τη διαφοροποίηση του Κλεομένη Κωστόπουλου από τους περισσότερους συμπατριώτες του εικαστικούς, ειδικά τους ζωγράφους και καθιστά παρωχημένη τη διάκριση, από τη δεκαετία του '80, των εικαστικών σε αναπαραστατικούς και εννοιακούς, αφού αποδεικνύει ότι μπορεί κάποιος να είναι και τα δυο. Παρά την αξιόλογη παράδοση αναπαραστατικής ζωγραφικής που κρατάει ζωντανή και αδιάσπαστη σ' αυτόν τον τόπο εδώ και πενήντα χρόνια (με ρίζες, φυσικά, ακόμη πιο παλιές), συχνά ακροβατούμε ανάμεσα σ' έναν ακραίο αναχρονισμό και σ' έναν φόβο να πειράξουμε τα βασικά μοτίβα της ιστορίας της τέχνης, βαλτωμένοι σ' έναν κομφορμισμό. Αυτή η έκθεση του Κλεομένη Κωστόπουλου καταθέτει μια πρόταση...
Θανάσης Μουτσόπουλος
Παρακάτω θα βρείτε κάποια βιογραφικά στοιχεία του καλλιτέχνη:
Ε κ θ έ σ ε ι ς
Ατομικές εκθέσεις
2015 Αίθουσα τέχνης «alma gallery», Αθήνα.
2012 Αίθουσα τέχνης «K-art», Αθήνα.
2012 Πολιτιστικό κέντρο «περί τεχνών», Πάτρα.
2005 Αίθουσα τέχνης «έκφραση», Αθήνα.
2003 Αίθουσα τέχνης «Πολύεδρο», Πάτρα.
2001 Αίθουσα τέχνης «Bosch gallery», Αθήνα.
2000 Αίθουσα τέχνης «Anny Balta», Θες/νίκη.
1999 Αίθουσα τέχνης «Άνεμος», Αθήνα.
Ομαδικές εκθέσεις (επιλεκτικά)
2015 Swab Barcelona, διεθνής Art Fair Βαρκελώνης, Ισπανία.
2014 «Ι Need A Hero – πολύτιμες ύλες σε σπουδαίους καιρούς», Θες/νίκη.
2014 Camp «Ground Zero», Αθήνα.
2013 Σαγκάη, Κίνα.
2013 «Oι καλλιτέχνες προσκαλούν» Giorgio de Chirico, Βόλος.
2013 St. Urban/Luzern, Ελβετία.
2013 Leipzig, Γερμανία.
2013 7η πανελλήνια έκθεση αρχιτεκτονικής, Πάτρα.
2013 Bayreuth, Γερμανία.
2012 Διεθνές φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης RE-culture 1, Πάτρα.
2012 Oslip, Αυστρία.
2012 Αρχαιολογικό μουσείο Πάτρας, «η αλήθεια είναι πάντοτε παράλογος».
2011 Πολιτιστικό κέντρο «Μελίνα Μερκούρη», Αθήνα.
2011 Αίθουσα τέχνης «Genesis», «summer days!», Αθήνα.
2011 Αίθουσα τέχνης «Cube», «ο κήπος με τις αυταπάτες», Πάτρα.
2010 Αίθουσα τέχνης «Cube», Πάτρα.
2009 Αίθουσα τέχνης «Orpheus», Κύπρος.
2005 Αίθουσα τέχνης «Έκφραση», Αθήνα.
2004 Μουσείο Φρυσίρα, «νέοι ευρωπαίοι ζωγράφοι», Αθήνα.
2003 Αίθουσα τέχνης «Πολύεδρο», Πάτρα.
2002 Αίθουσα τέχνης «Kreissparkasse» Esslingen έκθεση με θέμα Ρεαλισμός,
Esslingen - Γερμανία.
2001 Αίθουσα τέχνης «Bosch Gallery», Αθήνα.
2001 Αίθουσα τέχνης «Νέες Μορφές» με θέμα, 6 νέοι καλλιτέχνες, Αθήνα.
2000 Συμμετείχε στην ομαδική έκθεση των αποφοίτων της (Α.Σ.Κ.Τ.) στον
εκθεσιακό χώρο «Νίκος Κεσανλής».
1999 Αίθουσα τέχνης «Άνεμος», Αθήνα.
1999 Συμμετείχε σε όλες τις ομαδικές εκθέσεις της Α.Σ.Κ.Τ.
Α κ α δ η μ α ϊ κ έ ς σ π ο υ δ έ ς
2006-2003 Σπουδές στο Βερολίνο στον τομέα της ζωγραφικής.
02. 2005 Σεμινάριο ιστορίας της τέχνης του πανεπιστημίου του Tübingen.
03. 2004 Σεμινάριο ιστορίας της τέχνης του πανεπιστημίου του Tübingen.
03. 2003 Σεμινάριο ιστορίας της τέχνης του πανεπιστημίου του Tübingen.
2003-2001 MA στην κρατική ακαδημία καλών τεχνών Στουτγάρδης στον τομέα
της ζωγραφικής και γραφιστικής.
1998-1993 Α.Σ.Κ.Τ. Αθηνών με ειδικότητα στη ζωγραφική. Πτυχίο 29/30.
Π ο λ ι τ ι κ έ ς π ο λ ι τ ι σ μ ο ύ | P r o j e c t s
2014 Καλλιτεχνική διεύθυνση του 3ου διεθνούς εικαστικού φεστιβάλ Πάτρας |
RE-culture 3 και του 1ου street art festival Patras | Artwalk 1.
2014 Εικαστική επιμέλεια «η συλλογή του Σωτήρη Φέλιου» στα πλαίσια του RE-
culture 3.
2013 Καλλιτεχνική διεύθυνση του RE-culture 2.
2013 Εικαστική επιμέλεια «σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής» στα πλαίσια του
RE-culture 2.
2013 Σχεδιασμός, οργάνωση και εφαρμογή εικαστικής παρέμβασης σε
συνεργασία με το δίκτυο επανένταξης και θεραπευτικών υπηρεσιών
«γέφυρα», του OKANA Πάτρας .
2013 Art therapy προγράμματα σε κοινωνικά ευαίσθητες ομάδες στα πλαίσια
του RE -culture 2.
2013 Σχεδιασμός, διοργάνωση και υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου
εικαστικού project σε σχέση με την ανακύκλωση, με τίτλο: «τίποτα δεν
πάει χαμένο», Πάτρα.
2012 Καλλιτεχνική διεύθυνση του RE-culture 1.
2012 Εικαστική επιμέλεια «σύγχρονης ελληνικής ζωγραφικής» στα πλαίσια του
RE-culture 1.
2012 Συμμετοχή στο διατομεακό πολιτιστικό project με θέμα τον
μουσικοσυνθέτη Wagner, Oslip Αυστρία.
2012 Συνδιοργάνωση της εικαστικής έκθεσης, αφιερωμένης στον Αλέξανδρο
Παπαδιαμάντη, στο αρχαιολογικό μουσείο της Πάτρας.
2011 Δημιουργία του πολιτιστικού μη κερδοσκοπικού οργανισμού Art in
Progress, Πάτρα.
2004 Συνεργάτης του δημιουργικού τμήματος του Δημήτρη Παπαϊωάννου και
του οργανισμού προετοιμασίας των ολυμπιακών αγώνων «Αθήνα
2004». καλλιτεχνική προετοιμασία και παραγωγή της «κλεψύδρας», η
οποία στην τελετή έναρξης των ολυμπιακών αναπαριστούσε το
ξεδίπλωμα της ελληνικής ιστορίας.
2003 έως σήμερα, εικαστική εκπαίδευση σε τμήματα παιδιών και ενηλίκων.
2003 Επιμέλεια εικαστικής έκθεσης στο νοσοκομείο της Robert Bosch Stiftung,
Στουτγάρδη - Γερμανία.
1999 Κατάθεση ενός εμπεριστατωμένου πολιτισμικού σχεδίου στα πλαίσια του
θεσμού «Πάτρα – πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης 2006». Η
πρόταση αφορούσε την οργάνωση ενός διατομεακού πανελλήνιου
φεστιβάλ νέων καλλιτεχνών, Πάτρα.
1996 Σχεδιασμός, θεσμοθέτηση και διοργάνωση του 1ου καλλιτεχνικού
φεστιβάλ στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, το οποίο
έκτοτε καθιερώθηκε ως ετήσιο. Το συγκεκριμένο δρώμενο θεσπίστηκε
από το Υπουργείο Πολιτισμού και το σύλλογο φίλων της Α.Σ.Κ.Τ.
Αθηνών.
1995 Συμμετοχή και καθοδήγηση του τμήματος εικαστικών τεχνών στο
15ήμερο διατομεακό πολυπολιτισμικό φεστιβάλ στην πόλη Άαλφεν, υπό
την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συμμετείχαν συνολικά 40 καλλιτέχνες
με θεματική ενότητα την «ανακύκλωση», Ολλανδία.
Ο μ ι λ ί ε ς | Δ η μ ό σ ι α δ ι α β ο ύ λ ε υ σ η
2015 TEDx Patras
2014 Εισαγωγή - τέχνη και δημόσιος χώρος, Citylab
2014 Jewel - joint easily wafted east laboratory model, του ευρωπαϊκού
προγράμματος «south east Europe».
2013 «Εξωστρέφεια παντού» πολυσυνέδριο «Forum ανάπτυξης money show
Πάτρας».
2012 Διαβούλευση για τον στρατηγικό σχεδιασμό πολιτικής πολιτισμού,
διαχειριστική αρχή Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
2012 «Καινοτομία και τέχνη» πολυσυνέδριο «Forum ανάπτυξης money show
Πάτρας».
Δ ι α κ ρ ί σ ε ι ς - Υ π ο τ ρ ο φ ί ε ς
2003 Υποτροφία της Α.Σ.Κ.Τ. Αθηνών για σπουδές στο Γερμανία.
2002 Υποτροφία της DAAD για σπουδές στην Γερμανία.
2001 Υποτροφία της Robert Bosch Stiftung για σπουδές στην Γερμανία.
2000 1ο βραβείο εικαστικών, στον πανελλήνιο διαγωνισμό της Robert Bosch
Stiftung.
1996-3 Προτεινόμενος για την υποτροφία του ΙΚΥ.
Κλεομένης Κωστόπουλος
Πεισιστράτου 1, 26226 Πάτρα
τ: +30 6934269856
w: www.kleomenis.com
Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr