Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Γυναικοκτονία Ρούλα Πισπιρίγκου Travel West Forum
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

SPOTLIGHT

/

Η "αποψίλωση" του Καρναβαλικού Συνεργείου - Πέντε καλλιτέχνες έμειναν εκτός - Μιλάει στο thebest.gr ο Ένο Σκοντράνι

Η "αποψίλωση" του Καρναβαλικού...

Αν και οι εντυπώσεις ήταν γενικά καλές για τα φετινά άρματα, δεν έλειψαν και κάποιοι που μίλησαν για φτωχό και ακαλαίσθητο αποτέλεσμα

Πολύς λόγος γίνεται φέτος για τα λίγα σε αριθμό άρματα του Καρναβαλικού συνεργείου του Δήμου Πατρέων που βγήκαν την τελευταία Παρασκευή της αποκριάς και στις δύο παρελάσεις του σαββατοκύριακου 21 και 22 Φεβρουαρίου 2015.

Αν και οι εντυπώσεις ήταν γενικά καλές, 2-3 ήταν κυρίως τα άρματα που ξεχώρισαν αυτό της βασίλισσας Νάσια Στεφανίδη και το πολιτικοσατιρικό άρμα με τον Τσίπρα, τον Σαμαρά και την Μέρκελ. Ωστόσο λόγω του περιορισμένου προσωπικού στο Καρναβαλικό εργαστήρι, του χρόνου που δεν ήταν πολύς, του χαμηλού μπάτζετ και άλλων προβλημάτων (ορισμένοι μίλησαν και για απουσία καλαισθησίας σε κάποιες από τις κατασκευές του Δήμου) τα άρματα δεν είχαν την ίδια δυναμική και ξεχωριστή στόφα με άλλες χρονιές.

Για παράδειγμα το προσεγμένο άρμα του φετινού βασιλιά καρνάβαλου (δημιουργία του Νίκου Λιβάνη) που είχε οριεντάλ θέμα, δεν διέθετε καμία κίνηση όπως συνηθιζόταν στο παρελθόν.

Σε άρθρο της η συνάδελφος Γιώτα Κοντογεωργοπούλου (Που εξαφανίστηκε ο Πέτρος Βρυώνης; Αντί να του φτιάξουμε σχολή, τον βγάλαμε πρόωρα στη...σύνταξη)

αναφέρθηκε και στην απουσία του Πέτρου Βρυώνη, ενός ευφάνταστου κατασκευαστή που σχεδόν κάθε χρόνο υπέγραφε το άρμα του βασιλιά Καρνάβαλου. Όπως χαρακτηριστικά έγραψε στο thebest.gr, «αντί να αρκείται η δημοτική αρχή στην αποστασιοποίηση Βρυώνη που όπως ακούγεται η ίδια προκάλεσε, θα έπρεπε να φροντίζει για να κάνει σχολή, στην οποία θα διδάσκει ο Βρυώνης αυτή την μοναδική τέχνη της Πάτρας που δεν μπορεί να γίνει θύμα καμιάς μικροπολιτικής μιζέριας, και καμιάς, μικρής στο μπόι ρουφιανιάς.

Θα έπρεπε να πληρώνουν δασκάλους σαν τον Βρυώνη σε μια πόλη όπως η Πάτρα η οποία οφείλει να σεβαστεί την κληρονομιά της και όχι να την αντιμετωπίζει με την τακτική του «ότι νάναι» και να βγάζουν τον μεγάλο μάστορα πριν την ώρα του στη σύνταξη οι καλοί του σύντροφοι με τη στάση τους».

Το thebest.gr επικοινώνησε και με τον Ένο Σκοντράνι – Eno Shkodrani, ο οποίος είχε συνεργαστεί με το Καρναβαλικό Συνεργείο του Δήμου, ως εξωτερικός συνεργάτης – κατασκευαστής από το 1998 έως και το 2011, επί πάνω δηλαδή από 13 χρόνια.

Το Καρναβαλικό συνεργείο είναι αλήθεια ότι κάποια περίοδο είχε φτάσει να έχει μέχρι και 40 με 45 άτομα μαζί και με το έκτακτο προσωπικό και τους βοηθούς (με τους μόνιμους να είναι 10-15) ενώ σήμερα έχει απομείνει όπως ακούσαμε και σε τηλεοπτικά ρεπορτάζ, με περίπου 15 εργαζόμενους, οι οποίοι είναι γεγονός ότι προσπάθησαν και έδωσαν τον καλύτερο τους εαυτό. Από αυτούς σύμφωνα με πληροφορίες, οι τεχνίτες είναι μόλις 5.

Η «απογύμνωση» του Καρναβαλικού συνεργείου του Δήμου Πατρέων ειδικά από καλλιτέχνες – τεχνίτες είναι ένα θέμα που θα πρέπει να απασχολήσει τη νέα Δημοτική αρχή του Κώστα Πελετίδη και τον πρόεδρο της Κοινωφελούς Επιχείρησης Καρναβάλι Πάτρας, Νίκο Χρυσοβιτσάνο.

Τουλάχιστον 5 καλλιτέχνες που ήταν στο συνεργείο έως και το 2011 και δούλευαν ως εξωτερικοί συνεργάτες, δεν απασχολούνται πλέον ενώ ενδεχομένως να ήθελαν. Πρόκειται για τον Ένο Σκοντράνι, ο οποίος είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών των Τιράνων και ο οποίος πλέον εργάζεται και σε πρότζεκτ εκτός Πατρών όπως το Christmas Factory, στο Γκάζι στην Αθήνα, την Αγνή Στασινού που φέτος έκανε κατασκευές για το τοπικό καρναβάλι στον Μύτικα Αιτωλοακαρνανίας, την Άννα Καρατζά, τον Γιώργο Βούρδουλα από την Κ. Αχαΐα και τον Διονύση Ανδριόπουλο, ο οποίος είναι επίσης απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών όπως και η Άννα Καρατζά.

Ο Ένο Σκοντράνι την περίοδο της συνεργασίας του που έληξε την τελευταία χρονιά που καλλιτεχνικός διευθυντής του καρναβαλιού ήταν ο αρχιτέκτων Στάθης Χρυσικόπουλος, έφτιαξε πάνω από 30-40 άρματα και κατασκευές, ανάμεσα τους το περίφημο σατιρικό Τσίρκο τρόικα που έδειχνε τον Παπανδρέου να κάνει ποδήλατο, την Μέρκελ με μαστίγιο, τον Πάγκαλο να κάνει ζογκλερικά, τον Σαρκοζί και την Πετρούλα καθώς και το άρμα Big Bang που είχε ειδικό φωτισμό και είχε πρωτοβγει λευκό σε τελετή έναρξης του Πατρινού καρναβαλιού.

Ο Ένο Σκοντράνι πρωτοδούλεψε στο συνεργείο του Δήμου Πατρέων την χρονιά που ο Πέτρος Βρυώνης είχε φτιάξει τον Καρνάβαλο ως Οδυσσέα. Όπως μας είπε, πολλά καρναβαλικά κεφάλια, απ’όσα έχει φτιάξει, είχαν χρησιμοποιηθεί για τις τελετές λήξης και τις καύσεις του καρνάβαλου στο μόλο της Αγίου Νικολάου.

Στο φετινό Πατρινό Καρναβάλι ο Ένο Σκοντράνι παρουσίασε δημιουργίες του που ήταν με καρναβαλικά γκρουπ όπως οι καταπληκτικές μασκαράτες του που έμοιαζαν με Μπαμπούσκες και πραγματικά εντυπωσίασαν.

Επρόκειτο για το Πλήρωμα 95 "Η Αγία Πατρούπολη" του Στάθη Πολίτη όπου οι πανέμορφες Μασκαράτες που φορούσαν καρναβαλιστές, παρίσταναν τους Κώστα Πελετίδη, Αλέκα Παπαρήγα και Ιωσήφ Στάλιν, από κάτω προς τα πάνω.

«Μου αρέσει πολύ η τεχνική της χάρτινης μάσκας και οι παλιές μασκαράτες που χάθηκαν με τα χρόνια από το Πατρινό καρναβάλι. Αυτή την τεχνική την είχαμε αναδείξει και στην έκθεση του Δημήτρη Βούρτση “Ότι δεν κάηκε” που είχε γίνει στην Πάτρα», μας είπε ο Ένο Σκοντράνι, ο οποίος επίσης είχε κάνει φέτος κατασκευές και για το καρναβάλι της Ναυπάκτου. Ακόμα στην παρέλαση του 2015 είχε συμβάλλει και στο πολύ ωραίο άρμα (έμοιαζε με κάστρο των χόμπιτ και των ξωτικών) του πληρώματος του Τάκη Ρούντου, του οποίου είναι μέλος από το 2002, ενός γκρουπ με μεγάλη παράδοση και βραβεία στα προσεγμένα άρματα.

Ο Ένο Σκοντράνι που ασχολείται και με την ζωγραφική και την αγιογραφία ενώ στις καρναβαλικές του κατασκευές όπως λέει ο ίδιος δείχνει την σατιρική, «γκροτέσκα» ματιά του συνδυασμένη με δυνατά, ζωηρά χρώματα, τόνισε ότι η προηγούμενη δημοτική αρχή του Γιάννη Δημαρά επιδίωξε έναν άλλο τρόπο παραγωγής των καρναβαλικών αρμάτων χωρίς εξωτερικούς συνεργάτες.

Όπως μας διευκρίνισε, οι εξωτερικοί συνεργάτες όπως ο ίδιος υπέγραφαν μία σύμβαση για ένα ποσό το οποίο περιελάμβανε από το κόστος των υλικών μέχρι τα άτομα που θα απασχολούσε ο τεχνίτης. Συνήθως η διαδικασία της απασχόλησης εξωτερικών συνεργατών γλίτωνε σε χρόνο το συνεργείο καθώς όπως μας περιέγραψε ο κ. Σκοντράνι, είχε την ευχέρεια ο κάθε τεχνίτης – συνεργάτης να κινηθεί με μεγαλύτερη ευελιξία, να διαλέξει άμεσα τα υλικά του (πχ. τα σίδερα) και να λάβει προσφορές ενώ η διαδικαία που ακολουθεί ο Δήμος είναι διαφορετική καθώς από το νόμο οφείλει να κάνει δημόσιο μειδοτικό διαγωνισμό και πάει λέγοντας.

Είναι αποκαλυπτικός και όσον αφορά στο κόστος ενός καλού, μεγάλου και εντυπωσιακού άρματος που με κίνηση, φώτα και ειδικά εφέ μπορεί να κυμανθεί από τα 6.000 έως και 10 και 12.000 ευρώ!

Δεν κρύβει και την απογοήτευση του για την πρόταση που είχε κάνει για άρμα που την κατασκευή του θα κάλυπτε οικονομικά χορηγός, που ωστόσο δεν εγκρίθηκε από τον Δήμο Πατρέων (πριν από 2-3 χρόνια).

«Είναι στο χέρι των Πατρινών να ενδιαφερθούν και να μπούνε στο Καρναβαλικό συνεργείο κατασκευαστές. Προσωπικά μιλώντας το πονάμε το εργαστήρι, είναι ένα κομμάτι της ζωής μας, μπήκαμε μικροί σε ηλικία και μεγαλώσαμε μέσα σε αυτό. Και το λέω αυτό όχι από προσωπικό συμφέρον αλλά από διάθεση προσφοράς προς την πόλη», ανέφερε τέλος ο Ένο Σκοντράνι στο thebest.gr.

Επιμέλεια - ΤΑΚΗΣ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ

To άρμα Big Bang το 2010.

To άρμα Big Bang το 2010.

To άρμα Big Bang το 2010.

Το εξαιρετικό φετινό καρναβαλικό πλήρωμα 95 με θέμα "Η Αγία Πατρούπολη" που περιελάμβανε και τις Μασκαράτες που έφτιαξε ο Ένο Σκοντράνι και παρίσταναν τους Πελετίδη, Παπαρήγα και Στάλιν.

Το εξαιρετικό φετινό καρναβαλικό πλήρωμα...

Το εξαιρετικό φετινό καρναβαλικό πλήρωμα 95 με θέμα "Η Αγία Πατρούπολη" που περιελάμβανε και τις Μασκαράτες που έφτιαξε ο Ένο Σκοντράνι και παρίσταναν τους Πελετίδη, Παπαρήγα και Στάλιν.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Spotlight