Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

Η Χριστίνα Κόκκοτα στο thebest.gr για το νέο της βιβλίο - "Το νεοελληνικό έργο θεωρώ ότι υποτιμήθηκε από μία θεατρική ελίτ"

Η Χριστίνα Κόκκοτα στο thebest.gr για το...

Το βιβλίο «Κριτικές Προσεγγίσεις ΙΙ, Νεοελληνικό θέατρο» θα παρουσιαστεί αυτή την Δευτέρα στο ξενοδοχείο Βυζαντινόν της Πάτρας

Η Πατρινή καθηγήτρια φιλόλογος, για πολλά χρόνια στο Κλασικό και στο Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο της Πάτρας, που λόγω της μεγάλης της αγάπης για το θέατρο, αποφάσισε σε μεγαλύτερη ηλικία να επιστρέψει στα πανεπιστημιακά έδρανα ως φοιτήτρια του τμήματος Θεατρικών σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών απ’ όπου αποφοίτησε το 1999, εξέδωσε το νέο της βιβλίο με τίτλο «Κριτικές Προσεγγίσεις ΙΙ, Νεοελληνικό θέατρο» που κυκλοφόρησε αυτό το μήνα στα βιβλιοπωλεία από τις εκδόσεις Οδός Πανός του Γιώργου Χρονά.

Το βιβλίο όπως ήδη έχει γράψει το thebest.gr, θα παρουσιαστεί σε εκδήλωση που θα γίνει σε συνεργασία με το βιβλιοπωλείο Discover την ερχόμενη Δευτέρα 2 Φεβρουαρίου 2015 στις 19.30 το απόγευμα στο ξενοδοχείο Βυζαντινό στην Ρήγα Φεραίου.

Θα μιλήσουν ο Κυριάκος Λουκάκος – κριτικός μουσικής, Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, τέως συνεργάτης του Τρίτου Προγράμματος, ο συγγραφέας και θεατρολόγος Κωνσταντίνος Μπούρας και η ίδια η συγγραφέας. Την εκδήλωση θα συντονίσει ο Γιώργος Χρονάς ποιητής και εκδότης που θα έρθει ειδικά από την Αθήνα. Αποσπάσματα θα διαβάσουν από το βιβλίο οι Πατρινοί ηθοποιοί Βάσω Σακελλάρη και Στέλιος Σοφός.

Αξίζει να σημειωθεί πως στη διάρκεια της εκδήλωσης θα προβληθεί φωτογραφικό υλικό από παραστάσεις νεοελληνικού θεάτρου.

Αυτό το νέο βιβλίο είναι το 2ο μίας τριλογίας όπως εξήγησε μιλώντας στο thebest.gr η Χριστίνα Κόκκοτα. Το πρώτο ήταν οι «Κριτικές Προσεγγίσεις Ι, αρχαίο ελληνικό θέατρο» και θα ακολουθήσει ένα βιβλίο με κριτικές προσεγγίσεις πάνω σε παραστάσεις ευρωπαικού θεάτρου.

«Το νέο μου βιβλίο περιλαμβάνει κείμενα που καλύπτουν παραστάσεις νεοελληνικού θεάτρου από το 1992 έως και το καλοκαίρι του 2014. Η τελευταία παράσταση, η οποία συμπεριλήφθηκε στο βιβλίο είναι “Η Γυναίκα της Ζάκυθος” του Διονυσίου Σολωμού σε σκηνοθεσία του Δήμου Αβδελιώδη με την Όλια Λαζαρίδου που παρουσιάστηκε τον περασμένο Ιούλιο στο Αρχαίο Ρωμαικό Ωδείο της Πάτρας.

Το βιβλίο διαιρείται σε 3 ενότητες, στα κριτικά σημειώματα μου για την καθαρά Ελληνική δραματουργία, σε αυτά για θεατρικούς μονολόγους, ένα είδος που ανθεί τα τελευταία χρόνια καθώς έχει φτηνό μπάτζετ και είναι σχετικά εύκολο να μετακληθεί και στα σημειώματα για έργα δραματοποιημένης λογοτεχνίας όπου ανθολογούνται παραστάσεις βασισμένες σε έργα των Βιζυηνού, Παπαδιαμάντη όπως οι Έμποροι των Εθνών ή οι Χαλασοχώρηδες, ένα έργο που απορρίπτει την άποψη ότι ο Παπαδιαμάντης δεν διέθετε πολιτικοκοινωνική συνείδηση των πραγμάτων και των συνθηκών που επικρατούσαν. Το συγκεκριμένο έργο για παράδειγμα αναφέρεται και στον τρόπο διεξαγωγής των εκλογών εκείνη την εποχή.

Σε αυτήν την ενότητα ο αναγνώστης θα βρει και την Φόνισσα του Παπαδιαμάντη στην εμβληματική παράσταση του Σωτήρη Χατζάκη με την Λυδία Κονιόρδου αλλά και κείμενα για έργα του Ροίδη και του Βιτσέντζου Κορνάρου όπως ο Ερωτόκριτος που αποτελούν και τις απαρχές του νεοελληνικού θεάτρου. Υπάρχει ακόμα το Θείο Τραγί του Σκαρίμπα που ανέβηκε από το θέατρο act αλλά και το Μόνο της ζωής μου Ταξείδιον του Βιζυηνού», μας εξήγησε η κυρία Κόκκοτα.

Στο τμήμα των μονολόγων ο αναγνώστης θα συναντήσει την «Γυναίκα της Πάτρας» του Γιώργου Χρονά αλλά και την «Σεβάς Χανούμ» πάλι του Χρονά με την Κωνσταντίνα Μιχαήλ. Η κριτική που παρατίθεται, της Χριστίνας Κόκκοτα για την «Γυναίκα της Πάτρας», όπως μας διευκρίνισε, αφορά στην παράσταση με την Ελένη Κοκκίδου που είχε παιχθεί και στο Δημοτικό θέατρο Απόλλων και όχι αυτή με την Ειρήνη Ιγγλέση που είχε παρουσιαστεί στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας στην Πάτρα το 2006.

Οι τρεις ενότητες συνδέονται μεταξύ τους με θεωρητικά κείμενα για το νεοελληνικό θέατρο της Χριστίνας Κόκκοτα. Το συγκεκριμένο βιβλίο όπως και το προηγούμενο της για το αρχαίο δράμα απευθύνεται στους θεατρόφιλους καθώς θα έχουν την δυνατότητα να θυμηθούν παραστάσεις, ηθοποιούς και θεατρικές στιγμές και εντυπώσεις αλλά και στους σπουδαστές των θεατρικών τμημάτων των πανεπιστημιακών σχολών αλλά και σε όσους ασχολούνται ερασιτεχνικά ή επαγγελματικά με τον μαγικό, συναρπαστικό κόσμο του θεάτρου.

Από την κουβέντα μας με την Χριστίνα Κόκκοτα που προσπαθεί κι αυτή να ακολουθήσει τις συνεχείς τεχνολογικές εξελίξεις (γράφει όπως μας είπε τα κείμενα της στο κομπιούτερ και έχει και skype μέσω του οποίου συνομιλεί και επικοινωνεί με την αγαπημένη της κόρη, διπλωματική ακόλουθο Ισμήνη και την οικογένεια της, όταν αυτοί βρίσκονται μακριά από την Πάτρα) δεν έλειψαν και οι αναφορές στους Πατρινούς δημιουργούς που ανθολογούνται στο βιβλίο της.

Πρόκειται για τον Δημήτρη Κάββουρα, το έργο του οποίου «Πατρίτσια Υπάρχει» ανέβηκε με επιτυχία στο act, τον Τηλέμαχο Τσαρδάκα με έργα όπως τα «Πούπουλα», κ.α., τον Χρήστο Στρέπκο του «Σε θέλω Speedy» αλλά και τον Γιάννη Γεωργακάκη που είχε κάνει μία θεατρική σύνθεση με τίτλο «Χωρίς διαβατήριο».

Συνολικά 70 κείμενα, κυρίως κριτικά σημειώματα της Χριστίνας Κόκκοτα περιλαμβάνονται στο νέο της βιβλίο. «Αυτό που υποστηρίζω είναι πως το νεοελληνικό έργο γενικά  υποτιμήθηκε στη διαχρονία του από μία θεατρική ελίτ και κατά κάποιο τρόπο ήταν αποκλεισμένο από τις επιλογές γνωστών θιάσων. Υπήρχε μία προκατάληψη προς το ελληνικό έργο ενώ αντίθετα ένας θίασος θεωρούσε πως αποκτά κύρος ανεβάζοντας έργα του ξένου ρεπερτορίου.

Πιστεύω πως το νεοελληνικό θεατρικό έργο εξακολουθεί να είναι ο καθρέφτης της νεοελληνικής κοινωνίας με τις παθογένειες τις πολιτικοκοινωνικές, τους μικροκομματισμούς, το πελατειακό σύστημα και την τάση για το εύκολο κέρδος, κάτι που παράδειγμα εύστοχα σχολιάζει το έργο του Κεχαίδη Το Τάβλι», ανέφερε στο thebest.gr η κυρία Κόκκοτα.

Το πρώτο κείμενο με το οποίο ξεκινά το βιβλίο είναι για τους «Ξεριζωμένους» του Αλέκου Λιδωρίκη στην σκηνική του παρουσίαση από έναν Ρώσικο θίασο στον Ελαιώνα του Κάστρου της Πάτρας. Ανθολογούνται ακόμα κριτικά σημειώματα της συγγραφέως, θεατρολόγου και θεατρικής κριτικού Χριστίνας Κόκκοτα για την «Ελίζα» της Ξένιας Καλογεροπούλου που είχε ανέβει σε σκηνοθεσία Λυδίας Κονιόρδου από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, για έργα του Μποστ όπως ο Ρωμαίος και η Ιουλιέττα και η Μήδεια αλλά και για έργα νεότερων θεατρικών συγγραφέων όπως οι Λένος Χρηστίδης, Σπύρος Γαλέος, Άκης Δήμου (Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης) και Βασίλης Κατσικονούρης (Το Γάλα και Καλιφόρνια Ντρίμινγκ).

Εννοείται ότι στο βιβλίο παρουσιάζονται και έργα της μεγάλης γενιάς του νεοελληνικού θεάτρου όπως των Ιάκωβου Καμπανέλλης, του Κώστα Μουρσελά, της Λούλας Αναγνωστάκη, κ.α. Υπάρχει και ένα σημείωμα για την παράσταση του διανοητή και συγγραφέα Γιώργου Βέλτσου Οιδίποδας - Αντιοιδίποδας που είχε παιχθεί σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη το 2006.

Η Χριστίνα Κόκκοτα δεν παραλείπει να τονίσει και την στροφή και νέα ματιά σε παλιά κλασικά έργα του σινεμά που επιχειρείται τα τελευταία χρόνια στο θέατρο ενώ ξεχωρίζει την περίπτωση του έργου «Τα Κόκκινα Φανάρια» του Αλέκου Γαλανού που αρχικά γράφτηκε για το θέατρο, στη συνέχεια έγινε η κλασική ταινία του Βασίλη Γεωργιάδη που έφτασε το 1963 έως τα Όσκαρ για να επανέλθει στην θεατρική του μορφή και παρουσίαση (έχει ανέβει και την τρέχουσα θεατρική περίοδο στο Δημοτικό θέατρο του Πειραιά με τον Αιμίλιο Χειλάκη).

Τέλος η κυρία Κόκκοτα όπως είπε στο thebest.gr, θεωρεί πως μπορεί μεν η ματιά των κειμένων του βιβλίου να είναι υποκειμενική και όχι καθαρή όπως ενός ιστορικού του θεάτρου ωστόσο εμμέσως αποτελούν μία πηγή για τις τάσεις που επικρατούσαν και επικρατούν στο θέατρο, τις επιλογές των θιάσων σε έργα και συγγραφείς, κ.α.

Η Χριστίνα Κόκκοτα έχει γεννηθεί στην Πάτρα και έχει σπουδάσει Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και όπως προείπαμε, Θεατρολογία στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πατρών με καθηγητές μεταξύ άλλων τη Pούλα Πατεράκη, τον Μιχαήλ Μαρμαρινό και την Αμαλία Μουτούση. Γράφει κριτική θεάτρου από το 1992 και κείμενά της φιλολογικού και θεατρικού περιεχομένου αλλά και ευρύτερου προβληματισμού έχουν δημοσιευθεί στις εφημερίδες Πελοπόννησος και Tα Nέα και στα περιοδικά Αχαϊκά και Πολύπτυχο.

Είναι μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών και της Συντακτικής Επιτροπής του περιοδικού Αχαϊκά.

Επιμέλεια - ΤΑΚΗΣ Γ. ΜΑΡΤΑΤΟΣ

 

 

 

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture