Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

SPOTLIGHT

/

Η Κική Μορφονιού στο «Έθνος» - «Η Κάλλας έκλαιγε ακόμα και στην πρόβα, ήταν μία υπέροχη, γενναιόδωρη ψυχή»

Η Κική Μορφονιού στο «Έθνος» - «Η Κάλλας...

Μεγάλο γκαλά όπερας για την αξέχαστη λυρική ερμηνεύτρια – κολοσσό, την Μαρία Κάλλας διοργανώνεται στις 21 Σεπτεμβρίου 2014 στο Ηρώδειο

Για την Μαρία Κάλλας μίλησε η Ελληνίδα μέτζο σοπράνο Κική Μορφονιού με τη διεθνή καριέρα, η οποία γνώρισε από κοντά και συνεργάστηκε με την αξέχαστη ντίβα του λυρικού θεάτρου στις παραστάσεις της «Νόρμας» (1960) και της «Μήδειας» (1961) στην Επίδαυρο.

«Είχα την τύχη να τραγουδήσω μαζί της. Δεν νομίζω ότι έχει βρεθεί μέχρι σήμερα η αντικαταστάτριά της», ανέφερε σε συνέντευξη της στην Αντιγόνη Καράλη, στην εφημερίδα Έθνος.

Φέτος συμπληρώνονται 37 χρόνια από τον θάνατό της Κάλλας και η Εθνική Λυρική Σκηνή αποτίει έναν λυρικό φόρο τιμής στη «φωνή του αιώνα», τη Μαρία Κάλλας. Διάσημες άριες -σημαδεμένες από τις ανεπανάληπτες ερμηνείες της- θα κατακλύσουν τις κερκίδες του Ηρωδείου με τη συμμετοχή λαμπρών Ελλήνων και ξένων μονωδών που διαπρέπουν στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου, στο γκαλά όπερας την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2014 (σε συνεργασία με την Εταιρεία για το Κτίριο της Όπερας και την Ακαδημία Λυρικής Τέχνης «Μαρία Κάλλας»).

Η Μαρία Κάλλας, η μεγαλύτερη λυρική τραγουδίστρια του 20ού αιώνα, πραγματοποίησε τα πρώτα επαγγελματικά βήματά της στην Εθνική Λυρική Σκηνή, προτού ακολουθήσει καριέρα στο εξωτερικό και στα σημαντικότερα λυρικά θέατρα του κόσμου.

«Πολλές φορές σκέπτομαι πως μια στιγμή μπορεί να αλλάξει τη ζωή ενός ανθρώπου. Η στιγμή αυτή για μένα κορυφώθηκε με τη γνωριμία της Μαρίας», ανέφερε η Κική Μορφονιού, η οποία τις τελευταίες δεκαετίες ασχολείται και ως καθηγήτρια μονωδίας με επιλεγμένους μαθητές (ανάμεσα τους ήταν και ταλαντούχοι σπουδαστές και σπουδάστριες όπερας από την Πάτρα).

Η ασθένεια της σοπράνο Αντριάνα Λατζαρίνι έφερε τη νεαρή Ελληνίδα μέτζο Κική Μορφονιού μπροστά στη Μαρία Κάλλας σε μια οντισιόν για τον ρόλο της ιέρειας Ανταλτζίζα στη «Νόρμα» του Μπελίνι. «Ήταν το ίνδαλμά μου. Τη θαύμαζα απεριόριστα», υπογραμμίζει.

«Ένα πρωινό συνοδευόμενη από τον μαέστρο Τόλη Καραλίβανο φθάνουμε στο ξενοδοχείο της Μεγάλης Βρετανίας. Έτρεμα σαν το ψάρι. Ανεβαίνουμε στη σουίτα της. Ανοίγει η πόρτα. Βλέπω την Κάλλας να με καλωσορίζει με ένα γλυκό χαμόγελο. Δεν θα ξεχάσω ποτέ αυτήν τη στιγμή. Ήταν πολύ όμορφη, ήρεμη, γλυκιά. Δεν πρόλαβα να της δώσω το τρεμάμενο χέρι μου, πρότεινε το δικό της λέγοντάς μου: ''Κάθισε λίγο στον καναπέ. Ηρέμησε''. Αυτή η ζεστή καλοσυνάτη φωνή της και η γλυκιά αύρα της με ησύχασαν λίγο. Αρχίσαμε να τραγουδάμε το ντουέτο από τη ''Νόρμα''. Ξεχάστηκα, παρασύρθηκα από τη φωνή της. Αφού τελειώσαμε με χτυπά απαλά στην πλάτη και μου λέει: ''Θα τραγουδήσεις μαζί μου. Μ' αρέσει η φωνή σου και ο τρόπος που τραγουδάς. Ταιριάζουν οι φωνές μας στο ντουέτο''. Παίρνω το χέρι της κι αυθόρμητα το φιλάω... Ήταν πολύ ζεστή και φιλική μαζί μου», θυμήθηκε συγκινημένη η Κική Μορφονιού.

Στην Επίδαυρο, σε «κάθε μουσική πρόβα» συνεχίζει η κ. Μορφονιού, «μου έδινε συμβουλές. ''Κική, μην περιμένεις πάντα να με βρεις στην ίδια θέση...''. Έμαθα πολλά μυστικά. Γνώρισα από κοντά την πραγματική τέχνη... Η απλότητά της φάνηκε κι όταν είχε λίγο κρυώσει. Με ρώτησε: ''Κική, τι κάνεις εσύ όταν κρυώνεις;''. ''Έχω πάντα στο καμαρίνι μου ένα θερμός με χαμομήλι'' της απάντησα. Μου το ζήτησε και της το προσέφερα με όλη μου την καρδιά».

 

Στις πρόβες στην Επίδαυρο για τη “Νόρμα” ήταν, διακριτικά παρών, ο Ωνάσης. Την έφερνε στο θέατρο, την κρατούσε από το χέρι, καθόταν στη δεύτερη κερκίδα και την περίμενε. Μια μέρα την πήρε με τη θαλαμηγό ''Χριστίνα'' και πήγαν σε έναν χορό στη Βενετία. Και γύρισε άρρωστη. Κρυωμένη. Ο μαέστρος, ο οποίος είχε όλο το θάρρος και οικειότητα μαζί της, της μίλησε έντονα μπροστά σε όλο τον θίασο. ''Πώς μπόρεσες εσύ σε ώρα δουλειάς να κάνεις αυτές τις επιπολαιότητες;''. Είχε σκύψει το κεφάλι σαν μαθητριούλα και δεν είπε τίποτα... Τον ζούσε τον έρωτά της. Και ήταν πολύ ευτυχισμένη τότε. Της έλειπε, νομίζω, η αγάπη».

«Δεν θα ξεχάσω ποτέ στη γενική δοκιμή της ''Μήδειας'' τη στιγμή που ο Ιάσονας πηγαίνει με τη Γλαύκη στον ναό. Εμείς παρακολουθούμε κρυμμένες πίσω από μια κολόνα. Ξαφνικά βλέπω να συσπάται το πρόσωπό της και δάκρυα να κυλούν από τα μάτια της. Εκείνη τη στιγμή συνεπαρμένη κι εγώ άρχισα να δακρύζω. Και τότε μου είπε: ''Κική, για έναν νέο καλλιτέχνη το κλάμα είναι επικίνδυνο. Μπορεί να σου δημιουργήσει πρόβλημα όταν τραγουδήσεις...''.

Στον χαιρετισμό του φινάλε στη ''Μήδεια'' με... έσπρωχνε μπροστά και πήγαινε εκείνη πίσω. Σεβόμουν και δεν εννοούσα να έχω πίσω μου την Κάλλας. ''Πήγαινε μπροστά'' μου έλεγε. Κάποιοι δημοσιογράφοι έγραψαν ότι το κάνει αυτό για να αποδείξει στον κόσμο ότι βοηθάει τους συναδέλφους και δεν έχει το πρόσωπο της στριφνής και δύσκολης». Ήταν «μύθος όλα αυτά που της καταμαρτυρούσαν περί σκληρότητας. Δεν ήταν αυτό που νομίζει ο κόσμος. Αισθάνομαι την υποχρέωση να το λέω. Ήταν παρεξηγημένη... Την αντιμετώπιζα με δέος, σεβασμό και θαυμασμό. Από την πρώτη στιγμή συνειδητοποίησα ότι το μεγαλείο της υπήρξε απόρροια της μεγάλης της ανθρωπιάς, που σε άφηνε να τη νιώσεις όταν σε εμπιστευόταν», αναφέρει η κ. Μορφονιού στο «Έθνος».

Στις πρόβες ήταν «ευγενική, υπάκουη στον μαέστρο και στον σκηνοθέτη. Μόνο με κάτι φωτογράφους νευρίασε, γιατί την ώρα που τραγουδούσε, τραβούσαν φωτογραφίες. ''Δεν σέβεστε τη δουλειά μου'' τους είπε. Φορούσε μια φαρδιά φούστα. Είχε υπέροχα μάτια, σήκωνε τα χέρια της επάνω και νόμιζες ότι ήταν δύο περιστέρια. Ήταν πολύ έντονη. Ντίβα αλλά όχι στρίγγλα». Το ενδιαφέρον της Κάλλας για την Κ. Μορφονιού δεν σταμάτησε εκεί. Στο εξωτερικό, όπου η Κική Μορφονιού σπούδαζε με υποτροφία, η ντίβα φρόντισε για τη νεαρή μέτζο. Τη βοήθησε να κάνει μαθήματα με τον μαέστρο Αντόνιο Τονίνι . Με γράμμα της (το 1962) της ανακοίνωσε ότι της είχε κλείσει ακρόαση στο Κόβεντ Γκάρντεν.

Την ίδια χρονιά τής είχε κλείσει οντισιόν για τη «Μήδεια» στη Σκάλα του Μιλάνου. Η Κ. Μορφονιού πήρε τον ρόλο αλλά θα τραγουδούσε στην τελευταία παράσταση της όπερας, που δεν δόθηκε ποτέ! Μετά τον θάνατό της, της αφιέρωσε ένα ποίημα: «Τραγούδα, τραγούδα πέρα εκεί/ στο άπειρο, το σύμπαν/ Πρώτη εσύ ανάμεσα στον ουράνιο χορό/ των Αγγέλων. Και με το μύρο,/ και την πνοή του τραγουδιού σου/ γαλήνιο ν' απλωθεί ατέλειωτο φως/ σαν το τραγούδι δυνατή, ουράνια/ κι ανθρώπινη μαζί η φωνή σου/ και ο μεγάλος πόνος».

*Τέλος η Κική Μορφονιού επισημαίνει πως η «Ντιβίνα» Κάλλας και η μορφή και θεσπέσια φωνή της είναι μια άσβεστη φλόγα που καθοδηγεί κάθε νέο ή νέα που επιθυμεί να ασχοληθεί με τη λυρική τέχνη και πως η Κάλλας έκανε επανάσταση στον κόσμο της όπερας.

Η διακεκριμένη μέτζο σοπράνο και δασκάλα όπερας Κική Μορφονιού.

Η διακεκριμένη μέτζο σοπράνο και δασκάλα...

Η διακεκριμένη μέτζο σοπράνο και δασκάλα όπερας Κική Μορφονιού.

Φωτ. από το προσωπικό αρχείο της κυρίας Μορφονιού.

Φωτ. από το προσωπικό αρχείο της κυρίας Μορφονιού.

Φωτ. από το προσωπικό αρχείο της κυρίας Μορφονιού.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Spotlight