Back to Top
#TAGS ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ Αιγιάλεια Νάσος Νασόπουλος Ρούλα Πισπιρίγκου Βασιλιάς Κάρολος της Αγγλίας Κέιτ Μίντλετον
Αγγελίες
Μην ψάχνεις, βρες στο
THE BEST

CULTURE

/

"Οικογενειακή υπόθεση" στην Κινηματογραφική Λέσχη Πάτρας

"Οικογενειακή υπόθεση" στην Κι...

Τη Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου

Τη Δευτέρα 10.2.2014 στο Ster Cinemas και ώρες 6,00 - 8.15 και 10.30 η Κινηματογραφική Λέσχη Πάτρα θα προβάλει τη ρουμανική ταινία που κέρδισε μεταξύ άλλων και το βραβείο "Χρυσή Άρκτος" στο τελευταίο Φεστιβάλ Βερολίνου "Οικογενειακή υπόθεση".

 

Σκηνοθεσία: Κάλιν Πέτερ Νέτζερ

Σενάριο: Ραζβάν Ραντουλέσκου, Κάλιν Πέτερ Νέτζερ

Ηθοποιοί: Λουμινίτα Γκεοργκίου, Μπόγκνταν Ντουμιτράς, Νατάσα Ράμπ, Ιλίνκα Γκόια, Φλορίν

Zαμφιρέσκου

Φωτογραφία: Αντρέι Μπουντίτσα

Μοντάζ: Ντάνα Μπουνέσκου

Χώρα: Ρουμανία (Έγχρωμη)

Διάρκεια: 112΄

 

Πρώτη Προβολή: Ώρα 6.00 μ.μ.

Δεύτερη Προβολή: Ώρα 8.15 μ.μ.

Τρίτη Προβολή: Ώρα 10.30 μ.μ.

 

Διακρίσεις:

- Φεστιβάλ Βερολίνου 2013,  * Χρυσή Άρκτος στον Calin Peter Netzer

* Βραβείο Κριτικών (FIPRESCI) στον Calin Peter Netzer

- Φεστιβάλ Στοκχόλμης 2013, Βραβείο Telia

- Άλλες Υποψηφιότητες

 

Η Κορνέλια είναι μια ευκατάστατη και με υψηλές γνωριμίες Ρουμάνα αρχιτέκτονας, η οποία όταν ο γιος της σκοτώνει με το αυτοκίνητο ένα 14χρονο αγόρι θα κάνει τα πάντα για να μην τον αφήσει να πάει φυλακή.

Χρυσή Άρκτος και Βραβείο Κριτικών στο Βερολίνο για ένα πικρό κοινωνικό δράμα που περιγράφει διεισδυτικά μέσα από το πορτρέτο μιας εξουσιαστικής γυναίκας τη μετα-τσαουσέσκου Ρουμανική πραγματικότητα. ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΗΤΣΗΣ

To ρουμανικό σινεμά αποδεικνύει ότι παραμένει ακμαίο και ουσιαστικό: το οικογενειακό δράμα του Κάλιν Πέτερ Νέτζερ κέρδισε τη Χρυσή Αρκτο και το βραβείο FIPRESCI στο Βερολίνο, ενώ τώρα οδεύει προς τα Οσκαρ.

Ο Μπάρμπου είναι 34 χρόνων. Αυτό δεν τον κάνει λιγότερο μωρό στα μάτια της υπερπροστατευτικής mητέρας του, της Κορνίλια που οι φίλοι αποκαλούν «Κοντρόλια», επειδή προσπαθεί να φέρει τα πράγματα εκεί ακριβώς όπου τα θέλει και συνήθως τα καταφέρνει.

Οταν ο Μπάρμπου, τρέχοντας με το αυτοκίνητό του, θα σκοτώσει ένα μικρό παιδί που περνά το δρόμο, η Κορνέλια θα προσπαθήσει να κάνει κι αυτό το κακό όνειρο να περάσει. Με σύζυγο ιατρό, με όλες τις σωστές διασυνδέσεις και ένα μάτσο χρήματα στην τσάντα, πιστεύει ότι μπορεί να λαδώσει όποιον xρειάζεται για να εξαφανιστούν οι κατηγορίες εναντίον του Μπάρμπου.

Ταυτόχρονα, η ικανότητά της να λύσει το πρόβλημα του Μπάρμπου, ενισχύει τη δύναμή της πάνω του, μια

κτητικότητα που φτάνει σε σημείο παθολογικό. Μέχρι τη στιγμή που η Κορνίλια θα αναγκαστεί να έρθει αντιμέτωπη με τη μητέρα του μικρού παιδιού που σκοτώθηκε, με μια φτωχή οικογένεια που ζει την aληθινή τραγωδία και η στάση της θ’ αλλάξει.

Πιστός στο χαρακτηριστικό ύφος του νέου ρουμανικού σινεμά, ο Κάλιν Πέτερ Νέτζερ (βραβευμένος το 2003 στο Λοκάρνο για το «Maria» και το 2009 στη Θεσσαλονίκη για το «Medal of Honor»), χτίζει με απλότητα και ακρίβεια ένα δράμα γεμάτο ένταση, χωρίς ξεσπάσματα, χωρίς σκηνές εντυπωσιασμού. Kρατώντας συνέχεια την κάμερα στο χέρι, κολλημένη στα πρόσωπα των ηρώων, στα χέρια που aνταλλάσσουν χάδια ή χρήματα, στα πόδια που φεύγουν γρήγορα από τα μέρη της ενοχής, φτιάχνει μια ταινία συγκινητική και σκληρή, όσο τα περιστατικά που περιγράφει.

Η κατεύθυνση που παίρνει η ταινία στην αρχή είναι και η πιο ενδιαφέρουσα, μια ταξική ματιά στο πώς οι προνομιούχοι μπορούν να καθορίσουν ακόμα και την καταγραφή του θανάτου, τη δικαίωση ή την kαταστροφή μιας ζωής. Το εύρος της διαφθοράς, αλλά και η μονομανία της μάνας με το γιο της, είναι στοιχεία που μπορεί να ξενίσουν το βορειοευρωπαϊκό κοινό, αλλά στο ελληνικό θα χτυπήσουν καμπανάκια οικειότητας.

Flix.gr

...

Ο Νέτζερ, με τον στενό κλοιό των κοντινών πλάνων σε ντοκιμενταρίστικο στιλ, αποκαλύπτει με λεπτομέρειες μια παραλλαγή των υστερικών, γραφικών κλισέ: η μάνα Κορνέλια δεν είναι φουκαριάρα ή αγράμματη, αλλά μια ικανότατη και μορφωμένη κυρία που έχει μεγάλη διαδρομή και γνωρίζει καλά τους ανθρώπους και τις αδυναμίες τους και η Λουμινίτα Γκεοργκίου που γνωρίσαμε από τον Θάνατο του Κύριου Λαζαρέσκου, την αποδίδει υπέροχα.

Την ίδια στιγμή που προσφέρεται να πληρώσει τα έξοδα της κηδείας για το αδικοχαμένο παιδί, προθυμοποιείται να προσφέρει εκδούλευση στους αστυνομικούς, για να τους έχει με το μέρος της. Δεν είναι τέρας- ένα παιδί έχει και δεν θέλει να το χάσει από την κακιά στιγμή. Ωστόσο, χτυπάει το παιδί της, που φαίνεται να την παρακολουθεί με το καταχνιασμένο του, απαθές βλέμμα, στο ψαχνό, μόνο και μόνο για να τον έχει κοντά της. Η σκηνή που ο γιος ζητάει τα δεύτερα κλειδιά του δικού του διαμερίσματος,

απαγορεύοντάς της να μπαίνει όποτε θέλει, λέει πολλά.

Το τραγικό συμβάν του δυστυχήματος χρησιμεύει σαν μια άρρωστη αφορμή για να τον απομακρύνει από τη σύντροφό του και να τον ξαναφέρει σε μια αγκαλιά που εκείνος μετά βίας υφίσταται, από οικονομική εξάρτηση, και από ανάγκη και ευκολία. Η εμβρυική στάση είναι η πιο τεμπέλικη ξάπλα της ζωής μας, αλλά και η δυσκολότερη να αποχωριστούμε.

Πιο ενδιαφέρουσα και από την κανονική υπόθεση της ταινίας, είναι η παράλληλη περιγραφή της συνύπαρξης του παλιού με το καινούριο στη Ρουμανία. Στην κοιλιά του δράματος, κυοφορείται όχι μόνο η αναμενόμενη διαφθορά, αλλά μια διάβρωση των ηθών, σε μια χώρα που προφανώς δεν έχει απαλλαγεί από ένα εντελώς χειριστικό modus operandi. Η παλιά τάξη, η Κορνέλια και η αδελφή της, αισθάνονται πως δικαιούνται να παρέμβουν, όχι στην πορεία του παιδιού, αλλά και στους θεσμούς, σαν δικηγορίνες με γούνες. Γνωρίζουμε πως η Ρουμανία, όπως και οι περισσότερες χώρες, κινείται σε δυο εντελώς διαφορετικές ταξικές ταχύτητες. Και ότι καμία μετάβαση δεν είναι εύκολη και γρήγορη. Αλλά ο φορτισμένος διάλογος του γιού με τη μάνα, όπου της λέει πως θέλει το χρόνο του για να κάνει το βήμα της επανασύνδεσης, γίνεται μια θερμή και προσωπική εξομολόγηση για ένα αγεφύρωτο, τουλάχιστον ακόμη, κοινωνικό χάσμα.  Να τι σημαίνει καλό σενάριο.

ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

 

Στο πνεύμα της "ρουμανικής άνοιξης", που ξεκίνησε με τους σκηνοθέτες Κρίστιαν Μουντζίου, Κρίστι Πούιου και Κορνίλιου Παρουμπόιου, κινείται η βραβευμένη με τη Χρυσή Άρκτο του Βερολίνου ταινία "Οικογενειακή υπόθεση" του Κάλιν Πέτερ Νέτζερ ("Μετάλλιο τιμής"). Η ιστορία ξεκινά με αφορμή το θάνατο ενός 14χρονου αγοριού εξαιτίας της παράτολμης οδήγησης του αυτοκινήτου από το μεθυσμένο 32χρονο γόνο μεγαλοαστικής οικογένειας.

Μια βασικά αστυνομική υπόθεση μετατρέπεται σε ένα σχόλιο πάνω στη διαφθορά και την όλη κοινωνικοπολιτική κατάσταση της μετα-κομμουνιστικής Ρουμανίας, όταν η Κορνήλια, η 60χρονη,  τυρρανική, από ανώτερα κοινωνικά στρώματα, μητέρα του δράστη, παρεμβαίνει για να "σώσει" από φυλάκιση το "αθώο μωρό" της, που προσπαθεί να ξεφύγει από τα αποπνικτικά μητρικά γρανάζια και τα διάφορα οιδιπόδεια συμπλέγματα, και να τον επαναφέρει στην οικογενειακή αγκαλιά.

Με ρεαλισμό, με την κάμερα να κινείται συνεχώς, με ένα στιλ ημι-ντοκιμαντεριστικό, από το οποίο δεν λείπει το χιούμορ και ο σαρκασμός, ο σκηνοθέτης έφτιαξε μια συναρπαστική, αποκαλυπτική ταινία, γύρω από τη διαφθορά που εξακολουθεί να επικρατεί στη σύγχρονη ρουμανική κοινωνία. Ένα "κομμάτι ζωής", που κερδίζει τόσο χάρη στο καλογραμμένο σενάριο όσο και στις εξαιρετικές ερμηνείες όλων των ηθοποιών, μ' επικεφαλής τη Λουμινίτα Γκεοργκίου, που δίνει μια εξαιρετική, παθιασμένη ερμηνεία στο ρόλο της καταπιεστικής μάνας.

ΝΙΝΟΣ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗΣ

CALIN PETER NETZER

Σκηνοθέτης και Συγγραφέας. Για τις ταινίες του έχει κερδίσει 19 Βραβεία και 6 Υποψηφιότητες.

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ

Oikogeneiaki ypothesi 2013, Medalia de onoare 2009, Maria 2003, Zapada mieilor 1998.

Ακολουθήστε το thebest.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο thebest.gr

Culture